Gå til sidens hovedinnhold

Ikke tabb dere ut

Artikkelen er over 4 år gammel

I helga leverte Rosthaugelever TV-produksjon av høy internasjonal klasse. Det vil tydeligvis ikke fylkespolitikerne ha noe av.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Onsdag kan fylkespolitikerne krasjlande før fallgrensa. De kan legge ned medielinja ved Rosthaug videregående skole. Det bør de vokte seg vel for.

Det internasjonale skiforbundet har garantert fått med seg helgens B-verdenscuprenn i hopp i Vikersund. En ting er dyktig arrangør som på kort varsel tok på seg rennene, men kvaliteten på TV-sendingene fra et COC-renn tror jeg de aldri har sett maken til.

Det finnes ingen TV-avtale som gjør at COC-hopprennene blir sent på TV vinterstid, i motsetning til verdenscupen. Enkelte arrangører har gjort noen spede forsøk. Men jeg tør påstå ingen har levert den kvaliteten Rosthaug-elevene sendte ut via internett denne helga.

LES OGSÅ: Planlegger demonstrasjon

Kunne vært sendt på TV

Det tekniske nivået på sendinga var skyhøyt! Hadde grafikkmaskinen virket og veslebakken i Vikersund hatt flomlys for TV-sendinger kunne bildene uten problem vært brukt av Eurosport og andre TV-kanaler. Kameraføringer, bilderegi, klipping, zoom, lyd og det hele stod til 5 x 20 i stil! Arne Scheie har skjelt ut mang én mellomeuropeisk hopp-produsent som har levert langt dårligere verdenscupsendinger enn det Rosthaug-elevene gjorde.

Som tidligere pressesjef for skiflyginga i Vikersund er jeg unormalt nerdete, opptatt av hopp-TV. Jeg veit hvordan tyske, norske, østeriske og slovenske TV-selskap jobber for å stable på beina en slik produksjon. At noen 16-17-åringer i Modum gjør det samme er egentlig fullstendig galimatias. Og minst like imponerende, læreren var på reise og kun et par tidligere elever var med for å veilede. Dette gjorde de helt sjøl!

LES OGSÅ: Drømmer om TV-jobb

Verdifull kunnskap for fremtiden

Mediebransjen står midt oppe i ei krise de aldri har sett maken til. Endringer av leservaner og muligheten til å bruke annonsekroner mer effektivt gjennom Facebook, Google og andre målrettede kanaler gjør at det blir færre og færre redaksjonelt ansatte i norske medier.

Men vi har aldri hatt så mange kanaler som nå. Bedrifter, offentlige organisasjoner, lag og foreninger forventes å være levere profesjonelt innhold på Facebook, Instagram, Snapchat og egne nettsider. Dette innholdet må lages, og de selskapene som lykkes med dette vil etter alt å dømme trekke til seg flere kunder og tjene penger.  Da trengs fagfolk som kan noe mer enn bare bruke videofunksjonen på mobiltelefonen. Dette fagmiljøet har Rosthaug klart å skape, og velger fylkespolitikerne å stå over en omgang eller legge ned linja legger de i realiteten ned dette unike fagmiljøet.

Ok politikere, dere kom fullstendig skjevt ut av hoppkanten. Men dere har ennå tid til å få til en skikkelig telemarkslanding til full jubel.

LES OGSÅ: – Rosthaug har gjort en formidabel jobb

Kommentarer til denne saken