Gå til sidens hovedinnhold

Visit Modum – et sted med «hemmeligstemplede» attraksjoner

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vi er nå midt inne i en sommer hvor mye av ferieaktiviteten igjen blir innenlands, – gjerne langs veien med bobil, campingvogn, bil eller kanskje motorsykkel. Felles for mange av disse veifarende er at de på et eller annet tidspunkt passerer gjennom Modum. Gjerne på vei til noe, men er ofte også i et modus hvor de er beredt til å stoppe der det er noe interessant å oppleve.

Hvordan skal vi få informert dem om alt vi har å tilby og få dem til å stoppe? For det er faktisk ganske mye å ta seg til og oppleve i kommunen vår. Blaafarveværket, Vikersundbakken og Krøderbanen er kanskje de mest kjente attraksjonene, men også klatrepark, tretopphytte, Zipline, flotte turområder, badeplasser, Furumoanlegget, kunsthåndverk, Modum Bad, Pollen i Vikersund er noe vi kan vise fram. Med både hotell, campingplass og plass for bobiler kan vi tilby overnatting. Et annet fenomen som brer om seg er Airbnb som bringer nye besøkende både til hus og hytter i kommunen.

«Visit Norway» er en offisiell reiseguide for Norge som også har lokal informasjon. Et søk på Visit Modum fører i stedet til Tripadvisor og Expedia. Her er det noe informasjon om attraksjoner i Modum, men de er dessverre ikke oppdatert. Derimot finnes det Visit Sigdal og Visit Norefjell. På Visit Sigdal er det ingen ting om Modum, mens Visit Norefjell reklamerer med noen få aktiviteter man også kan gjøre i Modum. Dette er imidlertid kun noen få aktiviteter og langt fra et representativt bilde av hva Modum kan tilby.

En liten rundtur i bygda for å se på skilting og turistinformasjon er heller ikke en reise i gledesrus. I flere år har det vært snakk om å få bedre skilting til våre handelssentra uten at det har skjedd og vi har fortsatt flere «hemmeligstemplede» attraksjoner. For eksempel er det først når man kommer på oversiden av Haugfoss at det dukker opp et skilt for Klatreparken «Høyt og Lavt». Tipper at et tydelig skilt langs rv. 350 kunne medført et og annet «spontanbesøk» etter at noen i baksetet påpekte nødvendigheten av et slikt besøk. Kanskje en deal kunne vært inngått om at den yngste generasjonen fikk boltre seg et par timer i klatreparken mens de øvrige valgte en mer kulturell «reise» til Blaafarveværket?

På info-skiltet ved kommunedelet mot Øvre Eiker er det angitt egne telefonnummer for turistinformasjon for Norefjell og for Sigdal/Eggedal, men ikke noe for Modum utover telefonnummer til Blaafarveværket. Nummeret til Turistservice på Norefjell er for øvrig ikke lenger i bruk. På tavlen ved siden av står det at Turistinformasjon for Modum er kommunens servicetorg.

Er dette godt nok for å trekke turister til Modum, eller skal vi fortsatt være et sted man bare reiser igjennom på vei til noe annet?

I disse dager åpner Zipline i Vikersund bakken, Blaafarveværket rapporterer om rekordbesøk og Tretopphytta på Simostranda kan vise til over 100 bookinger siden åpningen i fjor høst. Dette er strålende og betyr mange tilreisende til bygda, ikke bare folk som reiser forbi. Men hva gjøres for «mersalg» til disse besøkende utover den opplevelsen de har reist hit for? Hvor er samarbeid og felles satsing for å skape flere tilreisende og flere opplevelser for dem som først reiser hit?

Jeg forstår at dette, som mye annet, er et kostnadsspørsmål og at ansvar også ligger på de ulike aktørene som driver turistrettede aktiviteter. Kanskje ville det vært naturlig å henvise til at dette er en oppgave for Modum næringsråd? Med de knappe ressursene Næringsrådet rår over er jeg redd at det er lite realistisk. Skal de få denne oppgaven bør det følge med midler både fra kommunen og fra de ulike turistaktørene.

Kanskje også handelsbedriftene i kommunen kunne hatt nytte av å bidra med midler til felles markedsføring av bygda? Selv om dette ikke på noen måte er en ren kommunal oppgave vil jeg likevel utfordre en framoverlent politiker (hvem føler seg kallet?) om å ta et initiativ til å skape en mer offensiv og felles satsing mot turistvirksomheten. Vi trenger et eget «Visit Modum» både i ord og handling, på nett og i brosjyre!

Dette handler om både arbeidsplasser, økonomi og attraktivitet/omdømme for hele kommunen. Her må alle gode krefter og ressurser forenes til beste for oss alle.

PS! Det er et VM i skiflyging i kommunen i mars 2022. Håper det er planer på å utnytte den muligheten utover akkurat det som skjer i Heggenåsen den uka?

Kommentarer til denne saken