Svendsrud, Engegård og Haugen i Glasshytta

Søndag 23. september kl.14:00
Glasshytten på Blaafarveværket
Åmot, ModumÅpne kart
kart
Konsert på Blaafarveverket med Svendsrud, Engegård og Haugen Søndag 23. september kl. 14.00 spiller Håvard Svendsrud (trekkspill), Arvid Engegård (fiolin) og Svein Haugen (kontrabass) konsert i Glasshytta på Blaafarveverket på Modum. Håvard Svendsrud har i dag Oslo som base for en utstrakt virksomhet som musiker, men er opprinnelig fra Modum, og således på hjemmebane når han spiller denne konserten. Svendsrud har markert seg som en av sin generasjons mest aktive musikere på trekkspill, og kan i år feire 20-års jubileum som yrkesmusiker. Arvid Engegård fra Bodø er verdenskjent som fiolinist, kammermusiker og dirigent. Han er primarius for Engegårdkvartetten, og dirigerer regelmessig Oslo Filharmoniske orkester. Han har samarbeidet fast med Håvard Svendsrud siden 2013. Svein Haugen frå Andøy i Nordland er med sine 38 år som bassist i Oslo Filmarmoniske orkester, en legende i norsk musikkliv. Han er i dag frilansmusiker, tilknyttet flere orkestre i både Norge og Sverige. Han spiller fast med sigøynerensemblet Sturm und Drang, og med Håvard Svendsrud og hans ensembler. Repertoaret på konserten vil bestå av verker av bl.a. Fritz Kreissler og Edward Elgar. I tillegg har trioen en del ukjente konsertstykker av Per Bolstad på programmet. Disse stykkene har så å si ikke vært spilt i nyere tid, og trioens fremførelser av disse har så langt vakt stor oppsikt. Svendsrud, Engegård og Haugen spiller denne høsten inn en plate nettopp med disse stykkene. Forrige gang Håvard Svendsrud hadde konsert på Blaafarveverket var sommeren 2015, og da med et rent Per Bolstad-program. Hele 400 mennesker møtte opp for å høre denne konserten, og det ble således en publikumsrekord for Håvard Svendsruds Bolstad-konserter, som han siden har turnert med over hele landet. Det forventes god tilstrømning også til konserten den 23. september, som er sesongens siste på Blaafarveverket. Konserten har gratis inngang, og finansieres med støtte fra Fond for lyd og bilde.