Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sigurd Galaaen Enget bruker PC-en mye, og ønsket et raskt og stabilt nettverk. Han valgte Fiber1.

Storsatsing på bredbånd

Raskt og effektivt av Fiber1

Annonse fra Fiber 1

Storsatsingen til Fiber1 i Grimåsen på Raufoss har gitt Sigurd Galaaen Enget raskt og stabilt nettverk på kort tid.

Før sommerferien fikk Sigurd Galaaen Enget – som til daglig jobber som produksjonselektroniker på Gjøvik - tilbud om installasjon og gratis graving fra Fiber1. Tre måneder senere var Sigurd på nett.

– Raskt, effektivt og billig, sier den fornøyde huseieren.

– Jeg fikk usedvanlig god service. Tilbudet om fiberoppkobling og gratis graving helt inn til husveggen, var et tilbud jeg ikke ville si nei til. I tillegg vet jeg at Fiber1 er kjent for å levere raskt og stabilt nett, sier Sigurd.

Med fibernettverk fra Fiber1, kan Sigurd og hans samboere se filmer, game, snakke med andre på nettet, samt bruke strømmetjenester på et stabilt og raskt nettverk.

Best på kundetilfredshet

Den nasjonale målingen av kundetilfredshet – gjennomført av det uavhengige analysebyrået EPSI Norge, viser at Fiber1/Altibox for niende år på rad har de mest fornøyde bredbåndskundene.

De er det mange av. Sigurd og kompisene blir nå tre av 1,2 millioner daglige brukere av stabilt og godt bredbånd.

Fint med valgfrihet

For to år siden kjøpte Sigurd huset i Bjørnevegen 10 i Grimåsen på Raufoss sammen med to kompiser. Huset hadde fibernettverk fra en annen leverandør.

– Vi var ikke misfornøyde. Det fungerte greit, men jeg synes tilbudet fra Fiber1 er bedre. I tillegg ønsker jeg valgfrihet, sier Sigurd.

Alt fungerer som det skal

Allerede da produksjonselektronikeren – som opprinnelig er fra Røros - kom hjem fra ferie i starten av august, var alt klappet og klart til montering.

– Fiber1 hadde gravd ferdig helt inn til husveggen. Det var bare for montørene å legge kabelen inn i huset, sier Sigurd.

I slutten av september kom montørene. Nå har han hatt Fiber1 i halvannen måned, og er veldig fornøyd. Alt fungerer som det skal.

Sigurd Galaaen Enget fikk gratis graving av fiber inn til huset i Bjørnevegen 10 i Grimåsen på Raufoss. Her en fornøyd kunde hos Fiber1

Vil oppgradere

– Vi starter med litt lav hastighet, og vurderer å oppgradere etter hvert. Vi har alle kraftige stasjonære datamaskiner, og vil derfor følge stabiliteten på modemet i startfasen, sier Sigurd.

Han antar de vil oppgradere etter hvert. Hvor raskt nettverk han da velger, har han foreløpig ikke bestemt.

– Tilbudet fra Fiber1 er bedre enn konkurrentenes. Det er selvsagt en fordel når vi oppgraderer, sier Sigurd.

Fiber1 leverer markedets raskeste hastighet. Du kan velge helt opptil 1000 Mbps opplastings- og nedlastingshastighet fra Fiber1.

Gaming og strømmetjenester

Sigurd er i full gang med oppussing av huset, og kanskje blir det TV når han er ferdig. Enn så lenge brukes den kraftigste stasjonære datamaskinen til gaming og strømmetjenester.

– Vi bruker nettet til gaming, nedlasting av spill, samt at vi snakker med folk på nettet. I tillegg ser vi en del filmer. Vi har faktisk ikke TV her i huset, men bruker kun strømmetjenester, sier Sigurd Galaaen Enget.

Redaksjonen i Bygdeposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet