Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Helt avhengig av raskt nettverk fra Fiber1 og Altibox

Annonse fra Fiber 1

Når familien Ertsås slapper av i helgene, bruker de opptil 12 timer på nett hver dag. Det takket være stabilt nett fra Fiber1.

- Vi er helt avhengig av at nettet er stabilt og sikkert. Fiber1 leverer et usedvanlig raskt nett som gjør at vi alle fire kan være på nett samtidig, uten problemer, sier Øyvind Ertstås.

Nå kan du som bor i Geithus og på Åmot også få nett fra Fiber1 og Altibox.

Les mer om Fiber1 og Altibox her

- Vi har nylig startet salget av Fiber1 og Altibox på Geithus og Åmot. Så langt ser det lovende ut og vi regner med at de første vil få fiber fra oss allerede før jul, sier markedssjef Viktor Moholdt i Fiber1.

Har hvert sitt spillrom

Hjemme hos Ertsås på Raufoss har tenåringene Vegard (16) og Vetle (14) akkurat kommet hjem fra skolen. De tar en kort prat med foreldrene, før de stikker ned på hvert sitt rom i kjelleren.

Begge spiller med pc på to skjermer, tastatur og øretelefoner. De bruker også spillkonsollene Nintendo Wii og Xbox.

På nett i inntil 12 timer

I ukedagene spiller de ofte i 3-4 timer. I helgene kan de spille i opptil 12 timer hver dag.

Også mor Merete og pappa Øyvind er ivrige nettbrukere, og har Apple TV. Merete ser på filmer og favorittserier på Netflix, sjekker sosiale medier og Youtube. Øyvind har nylig avsluttet et studie på nett. I tillegg bruker han iPhone, iPad og Mac for å se filmer, serier på Netflix og HBO.

Katten har egen Instakonto

Øyvind bruker også skybaserte tjenester som Dropbox, og på toppen av det hele drifter familien instagramkontoen til katten Georg.

- Vi er helt avhengige av nett. Hvis det er nede, kan det bli en noe amper stemning her hjemme, sier Øyvind.

Ser sjelden lineær-TV

De er spesielt glade for mulighetene til å spole tilbake til start på filmer og programmer de ikke rekker start-tidspunktet på – samt muligheten til å ta opp filmer og programmer de vil se.

- Vi ser sjelden lineær TV. Vi ønsker å se det vi vil, når vi vil. Funksjonene Fiber1 og Altibox tilbyr er derfor særdeles nyttige. I tillegg har vi behov for et nettverk som tåler at vi alle fire er på nett samtidig. Vi opplever aldri at det er noe problem, sier Øyvind.

Leverer også pakkeløsninger

Alle – bortsett fra eldstemann Vegard – bruker trådløst nett. Vegard er tilknyttet kabel på sitt rom.

- Nettvanene til familien Ertsås er ikke ulike vanene til mange andre familier. Vi er derfor glade for at vi kan levere høyhastighetsnett til de som trenger det. Vi leverer også pakkeløsninger tilpasset husholdninger med færre brukere, sier Moholdt.

Fiber1 leverer fiber hovedsakelig til husstander i Ringerike, Modum, Asker, deler av Oppland samt Lier og Hole.

Dette får du med Fiber1

Fiber1 leverer markedets raskeste og mest stabile fibernettverk

Du får vår nye TV-dekoder som har fått hele 9,5 av 10 mulige poeng av Tek.no

Fiber1 leverer Altibox-TV. Du kan se opptak, filmer og serier online og offline

Du kan se dine favorittprogram når det passer deg – du kan ta opp eller spole tilbake til programstart når du ønsker det

Du kan se TV, film og egne opptak, samt høre på radio eller bruke strømmetjenester og andre apper

Du kan velge mellom ulike pakker – alt etter hvor raskt nettverk du ønsker og hvilke TV-kanaler du vil ha tilgang til

Siden 2005 har vi vært Altibox-partnere, og vi er tatt inn i varmen hos over 19.000 kunder i bedrifts- og privatmarkedet på Hadeland, Ringerike, Hole, Modum, Lier, Asker, Gjøvik og Toten. 

Ta kontakt med oss dersom du ønsker at vi skal flytte inn i ditt nabolag.

Redaksjonen i Bygdeposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet