– Jeg begynte å ringe så fort telefonen deres åpnet klokka 8.30 i dag. Nå ser du her, jeg har stått på linja i 56 minutter, sier Jan Sørlie fra Geithus.

Etter hvert som tiden gikk, satte han seg i bilen og tok turen til Vikersund med håp om å få raskere betjening ved fysisk oppmøte.

– Jeg holdt linja på telefonen mens jeg ventet. Etter 20 minutter hadde det fortsatt ikke kommet et menneske i luka. Derfor valgte jeg å gå hit til dere og fortelle om det. Dette går rett og slett ikke an, mener Sørlie.

Livsviktige medisiner

Han forteller at han går på livsviktige medisiner, hvor legen nylig har justert dosen.

– Men det er ikke gjort endring i resepten, og nå står jeg her uten medisiner. Jeg blir rett og slett forbanna over situasjonen, sier han.

Ferietid

Da Bygdeposten heller ikke – etter 30 minutter på telefonen – får svar hos legesenteret, velger vi heller å spørre kommuneoverlege Pål Steiran om hvordan det er mulig å ikke få svar hos legen i løpet av en time.

– Jeg veit ikke noe om hva som skjedde bak dørene på Fjordbyen mandag, men generelt kan jeg si at det er ferietid nå. Da er bemanningen redusert, men trykket er like stort – kanskje enda litt større fordi enkelte bare må ha en reseptfornyelse før de selv skal på ferie. Hvert eneste år opplever vi episoder som dette, sier han.

Han viser til at kommunen flere ganger har bedt pasienter som trenger medisiner om å være tidlig ute, samt at det er mulig å få kontakt med legekontoret via helsenorge.no eller appen Helsenorge.

– Det vil, særlig om sommeren ganske enkelt ikke være mulig å bemanne godt nok for å ta imot alle telefoner og henvendelser. Helsesekretærene jobber livet av seg, men får stort sett bare kjeft.