Robotklipper, robotstøvsuger og ved tilkjørt og stablet inn i vedboden. Vaskehjelp i huset. Dekkhotell, heis og rulletrapp! Malerfirma til å beise huset. Alt dette for å kunne kjøpe oss tid til å trene mer eller slappe av. Vi som ikke trener hardt fem dager i uka, og ikke sykler til jobb, blir kanskje sett på som litt slappe? Men det er mye god helse i å ikke kjøpe robotklipper og robotstøvsuger også. Det er mye bra styrke og kondis som skapes gjennom noen virkelige økter med vedhogst. Du får bøyd og tøyd en del ved å vaske huset ditt selv. Det er fortsatt lov å legge om dekk selv også, selv om du må trykke på en knapp i bilen etterpå for å «nullstille» systemet. Å svinge beisekosten en gang hvert tiende år har ingen vondt av.

Det er sjelden du bor så høyt oppe i etasjene at heis er nødvendig. Å bære kofferten opp fem etasjer gir både hjertepumpa og musklene en omsorg de trenger. Vi har blitt eksperter på å gjøre minst mulig praktisk arbeid for at vi blant annet skal få mer tid til å trene borte, selv om treningen vi kunne fått ved praktisk arbeid hjemme kanskje er like bra. Dessuten gir det en viss tilfredsstillelse å skue ut over en velfrisert plen – klippet av deg selv ved hjelp av en motor med roterende kniver.

Forleden dag hørte jeg et intervju med en representant for et selskap som bygger og selger leiligheter. Vedkommende mente vi venter altfor lenge med å bytte til seniorbolig med heis og liten veranda. Ifølge selgeren burde vi kvitte oss med store eneboliger og tomter allerede i 50-årene, slik at vi kunne bo enklere og dermed få tid til blant annet å trene! Personlig tror jeg det er utrolig mye helse i å ha hus og hage. Hogge sin egen ved, klippe sin egen plen, støvsuge sine gulv, bytte dekk selv – eller for den saks skyld gå trappene opp til 8. etasje i rådhuset de gangene man skal overvære et kommunalt møte i Modum. Jeg antar at hvis du går raskt opp trappene til 8. etasje, og er i stand til å føre en normal samtale når du er oppe, ja så er formen ganske grei.

Det er ingen grunn til å undervurdere effekten av hverdagsaktivitet, og faktisk er styrke viktigere enn kjempegod kondis når du har kommet i en alder der mye av tiden på jorden er oppbrukt. Styrke forhindrer mange vondter, det gir god balanse og du har lettere for å bevege deg. Det er som kjent ingen som tar tiden du bruker på å gå til postkassen når du er 90 år gammel, men det er fint om du klarer å gå. Da trenger du litt styrke i beina.