Trond fikk ideen som har minnet moingene på viktigheten av lokal handel

VIKTIG: Trond Thorseth har flere ganger påpekt viktigheten av å handle lokalt. Nå har han også hatt ideen og bidratt økonomisk til en annonsekampanje for lokal handel.

VIKTIG: Trond Thorseth har flere ganger påpekt viktigheten av å handle lokalt. Nå har han også hatt ideen og bidratt økonomisk til en annonsekampanje for lokal handel. Foto:

– Hvis jeg er hjemme tar jeg med familien i Vikersundgata hver lørdag. Det har jeg lyst til å gjøre i mange år framover, sier Trond Thorseth.

DEL

Du har kanskje lagt merke til den siste tids aktive innholdsmarkedsføringen fra de lokale handelsstedene i Modum? Både på nett og papir hos Bygdeposten har du funnet annonseartikler som forteller om viktigheten av å handle lokalt, og at du faktisk kan finne det meste i egen kommune.

Bidro med 20.000

Ideen kom fra Trond Thorseth, som like gjerne sparket det hele i gang med 20.000 kroner fra eget holdingselskap for å annonsere for alle andre enn seg selv.

– Det verste som kan skje er at Vikersundgata dør. Det vil bety tap av en rekke arbeidsplasser og ringvirkninger som medfører svakere resultater for andre lokale bedrifter enn bare butikkene i selve gata, sier Thorseth til Bygdeposten.

– Jeg har lyst til å handle i Vikersund i mange år framover, legger han til.

Selve ideen var en videreutvikling av en sak han leste hos Ringerikes Blad. Der hadde Jørgen Thoresen, som driver Flisekompaniet på Hønefoss, like gjerne forskuttert varer fra to lokale kles- og skobutikker til en verdi av 20.000 kroner.

– Jeg tenkte at jeg kunne bidra med det samme, men hadde lyst til å gjøre det på en litt annen måte. Dermed kom ideen om en større markedsføringskampanje for hele Vikersundgata opp, forklarer Thorseth.

– Vi likte ideen godt, og har bidratt med rabattert pris på annonser hos oss. På den måten har vi sammen bidratt i dugnaden for å få flere til å handle lokalt. Det er viktigere enn noen gang etter koronakrisen, sier salgsleder Nina Sandsbråten i Bygdeposten.

Flere ble med

Men det stoppet ikke i Vikersund. Sandsbråten og Thorseth utfordret nemlig også andre aktører til å bidra. Slik ble det annonsering både for Åmotsenteret og Åmot sentrum.

– Bete Asfalt og Eie Eiendom har bidratt til annonsene fra Åmot sentrum, mens eierne av Åmotsenteret har bidratt til senterets annonsering. I tillegg har både Sparebank 1 Modum og Skue Sparebank bidratt slik at det blir en kampanje for Modum Handel nå i juni, sier Sandsbråten.

(Saken fortsetter under bildet)

FOLKENE BAK: Jon Hovland (Åmotsenteret), Nina Sandsbråten (Bygdeposten), Liv Sina Wærsted (Skue Sparebank), Ken Bye (Bete Asfalt) og Gro Spone (Sparebank 1 Modum) har alle bidratt til sentrumsannonseringen den siste tiden.

FOLKENE BAK: Jon Hovland (Åmotsenteret), Nina Sandsbråten (Bygdeposten), Liv Sina Wærsted (Skue Sparebank), Ken Bye (Bete Asfalt) og Gro Spone (Sparebank 1 Modum) har alle bidratt til sentrumsannonseringen den siste tiden. Foto:

– Vi trenger butikker i senteret, og i en litt vanskelig periode var det en selvfølge å være med på en slik «dugnad», sier Jon Hovland, som representerer sentereierne.

Sandsbråten kan vise til gode tall og god effekt av annonseringen, og mener butikkene sitter igjen med langt mer enn ved tradisjonell annonsering.

– Hvis Løver, som et eksempel, annonserer for en rabattert støvsuger, er det svært få som husker den annonsen. En kampanje som dette derimot, er det langt flere som husker.

Første ledd?

For idémaker Thorseths del håper han dette bare er første ledd i en større kjede, som kan føre noe godt med seg.

– Hvis flere bruker lokal handelsstand, vil handelsstanden få bedre resultater og kan selv bidra mer aktivt til utvikling av sentrum og kommunen, sier han.

Han viser blant annet til Jevnaker, hvor det har blitt etablert Randsfjorden badepark. Dette er Nord-Europas største flytende badepark, med hinderløyper og andre aktiviteter. Og der alt er helt gratis.

– Tenk om lokalt næringsliv, gjennom økt handel, kan gå sammen og få til noe lignende i Vikersund. Utenfor den nye Pollen ville det jo vært helt strålende med litt vannaktiviteter. Det tror jeg ville økt aktiviteten i dette området ytterligere, som igjen vil føre til økt trafikk og handel i gata, sier Thorseth.

Artikkeltags