Gå til sidens hovedinnhold

Tallenes tale er klare – Bygdeposten står fjellstøtt blant leserne

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

I disse dager kommer det to viktige tall for avisene landet over. Ett av dem forteller hvor mange som betaler for avisen (opplagstall) og det andre tallet forteller hvor mange av de som faktisk kan lese avisen som gjør det. Det kalles lesertall.

Konklusjonen på disse tallene er at Bygdeposten står fjellstøtt blant abonnenter og lesere. Vi holder posisjonen inn i 2021 til tross for en enorm vekst gjennom fjoråret – da koronaen herjet som verst mange nye fikk øynene opp for viktigheten av å abonnere på en lokalavis for å kunne holde seg oppdatert. Jeg er stolt av den jobben vi gjorde under koronaen og jeg er stolt av at vi har klart beholde de aller fleste abonnentene som strømmet til oss i fjor.

Stor vekst over tid

Tallene viser at vi kun har 71 færre abonnenter enn ved det historisk høye tallet ved forrige måling. Det betyr at det nye opplagstallet er 6830. I fjor vår var de på 6709. Altså en formidabel vekst. For bare få år siden var opplagstallet under 5000. Opplagstall kommer to ganger i året – vår og høst. De som kommer nå sammenlignes med de for ett år siden.

Også lesertallene holder seg stabile og samsvarer med at opplagstallene har økt. De viser at vi har nær 17.000 faste lesere. Det er veldig stabilt og høyt for en avis på vår størrelse.

Hvorfor må man betale for å lese?

Hver eneste gang det dukker opp saker av stor allmenn interesse får Bygdeposten kritikk at artikkelen ikke er tilgjengelig for alle. Her har vi noen helt klare kjøreregler. Ved ulykker, branner og hendelser som er av stor og viktig interesse for alle legger vi gjerne ut den første saken åpen for alle, men i det vi gjør noe mer, lager en oppfølger så plusser vi den. Det kommer ene og alene av at de som vil betale for abonnementet sitt skal få mer enn de som av forskjellige grunner ikke gjør det.

Hvorfor gjør vi dette? Som jeg skrev fordi de som velger å betale for våre tjenester skal få mer og så er det slik at inntektene fra abonnentene utgjør en stadig viktigere del av våre inntekter. Selv om Bygdeposten fortsatt har et godt grep om annonsemarkedet er det store bildet av annonsemarkedet har blitt mindre. Da må abonnentene bære mer av kostnadene ved å lage, drifte og utvikle en moderne avis i et digitalt univers.

Kommentarer til denne saken