Skoler og barnehager er tomme - lekestativene er ikke i bruk

Foto:

Av
DEL

MeningerStengte barnehager og skoler påvirker hverdagen til veldig mange av oss i Modum. Barn og ungdommer, foreldre og ansatte ute i enhetene har måttet omstille seg – raskt. En omstilling i en tid som er usikker, hvor det finnes få erfaringer å hente, men som mange har tatt på strak arm. Som resten av landet har også vi moinger tilpasset oss og har på kort tid funnet nye måter å tenke og gjøre ting på.

Vi har snakket med flere av enhetene i skole og barnehage og er imponert over hva dere får til. At det er hektiske dager, forstår vi godt. Men vi ser nå hva løsningsorientering er i praksis. Barnehager og skoler er rigget for en drift hvor de fleste barn skal være hjemme. Barn som har behov for å møte i barnehage og skole har selvfølgelig tilbud om dette, slik at de barna ivaretas på en god måte. Noen ansatte har fått mulighet til intensiv kompetanseheving med blant annet e-læringskurs, eller blitt lært opp av kollegaer. Vi har ansatte som har blitt midlertidig overflyttet til helsesektoren, og andre jobber med nye ting og aktiviteter som barna våre vil få nytte av når de kommer tilbake. Det ryddes og vaskes. Vi opplever ansatte som positive og konstruktive. For enkelte har det nok vært en bratt læringskurve, men innstillingen hos mange virker å være på topp.

Fjernundervisning har satt digitalisering på agendaen nok en gang. Vi har nå en syretest på hvor skoen trykker i forhold til digitale enheter og bruken av dette. Vi vet at det er ulikhet på digitale enheter, både mellom trinn og skoler. Likevel har vi et inntrykk av at de aller fleste har funnet gode løsninger. Dagens situasjon vil gi et godt grunnlag for å få en oversikt over behovet for digitale enheter framover, og vil være en viktig rettesnor for vårt videre arbeid for å finne de nødvendige midlene for sikre at alle barn og skoler står likt.

Ansatte i barnehage og skole sitter nå på hjemmekontor og kobler seg opp digitalt i videomøter. Lærere og elever bruker Microsoft Teams som plattform for å snakke sammen i videokonferanse, deler skjermer, chatter, skriver oppgaver. Alt med stor entusiasme. Vi hører om elever som fyller friminutt og gymtimer på kreative måter. Også personalmøter og foreldremøter foregår nå i Teams. Vi oppdager at vi ikke nødvendigvis alltid må møtes fysisk, men at videokonferanse kan være et godt alternativ. Foreldre og foresatte settes også på en stor utfordring i disse tider, men også her ser vi en gruppe som viser stor entusiasme og engasjement.

Vi hører historier om at 1.-klassinger har videoproduksjon på iPad, og om skoleelever tar et lokalt ansvar for miljøet og plukker søppel. Videre hører vi om at barn sitter som tente lys hjemme og venter på dagens første videomøte med læreren. Det utveksles tips, råd og hjelp via ulike kanaler – bare for å gjøre hverandre bedre. Dette er historier vi blir svært glade for å høre.

Noen av barna våre har behov for litt tettere oppfølging. En av de større bekymringene er rundt barn som ikke får den daglige tryggheten barnehage og skole gir. Heldigvis hører vi om historier hvor ansatte reiser ut til noen av barna. Det er veldig godt å vite at det tas initiativ og gjøres særskilte tiltak for dem som trenger det mest. Samtidig vet vi også at ingen av oss gjør alt perfekt. Det vil helt sikkert være noen som tenker at «jeg burde få litt ekstra hjelp» i denne perioden. Vi håper at en positiv og konstruktiv dialog med den enheten det gjelder er løsningen.

Nå som vi nærmer oss påske kan vi gjerne heie litt ekstra og klappe for hverandre. Vi kan gjerne tenke slik Pippi Langstrømpe gjør: «Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert».

Så til alle dere som jobber ute i enhetene våre – i barnehager, skoler og andre nødvendige institusjoner – og til dere foreldre, foresatte og barn som stiller opp hver dag for å gjøre dagen så bra som mulig for oss alle, TUSEN TAKK!

Artikkeltags