Nye eiere går nye veier

Hans Ole Wærsted i Sigdal Bakeri og kunstner Pernille Gulbrandsen trives godt med samarbeidet om å gjøre noe annerledes ut av bakeriets markedsføring. - Jeg så hva hun gjorde på bloggen sin, og mener hun uttrykker det vi også vil  uttrykke som et lite lokalt bakeri, sier Wærsted.

Hans Ole Wærsted i Sigdal Bakeri og kunstner Pernille Gulbrandsen trives godt med samarbeidet om å gjøre noe annerledes ut av bakeriets markedsføring. - Jeg så hva hun gjorde på bloggen sin, og mener hun uttrykker det vi også vil uttrykke som et lite lokalt bakeri, sier Wærsted.

Artikkelen er over 6 år gammel

Sigdal Bakeri har engasjert blogger og tegner Pernille Gulbrandsen til kreativ markedsføring.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

SIGDAL: Sigdals-kunstner Pernille Gulbrandsen gjør seg mer og mer bemerket på nett med sine underfundige og hverdagslige små visdomsord i tekst og tegning på bloggen Gode Klode. Nå skal de små og kledelig naivistiske strektegninger hennes i første rekke pryde brødhyllene på utsalgsstedene, sammen med en liten historie spesielt for hvert av de omhyggelig komponerte brødene.

– Jeg er så imponert over at Sigdal Bakeri satser på meg. De er tøffe som gjør dette, sier den spente tegneren.

Vil være annerledes

Markedsansvarlig ved Sigdals Bakeri Hans Ole Wærsted pakker ut prototypene på de nye plakatene til butikkhyllene, og opphavskvinnen får se kunstverkene sine i helt ferske laminerte plakater for første gang. Hun blir mer enn fornøyd med resultatet.

– Vi har jo aldri vært spesielt gode på markedsføring, medgir Wærsted på vegne av den 13 mann store bakeribedriften.

– Men vi hadde lyst til å være litt annerledes, og vil jo veldig gjerne bli sett med nye øyne. Det er jo ikke lenge siden vi overtok her, og har vel fortsatt ikke utviklet sperrer på hva om er lov. Vi gjør det vi synes er gøy, smiler han.

– Koselig og godt

Wærsted ble først kjent med Gulbrandsens kunstneriske uttrykk ved å frekventere bloggen hennes, og tok den første telefonsamtalen for seks små uker siden.

– Disse tegningene passer så godt til vårt konsept og våre produkter, og på bloggen uttrykker hun alt som er koselig og godt. Dette går rett inn hos oss, og med en målgruppe som er både store og må forklarer Wærsted.

– Dessuten er jo vi opptatt av å ha kvalitet i alle ledd, og med Pernilles tegninger viser vi kvalitet også i plakaten i brødhylla i butikken.

Kunstneren selv var langt fra tung å be da initiativet kom, og hun er minst like fornøyd med samarbeidet.

– Jeg får vist fram tegningene mine, og koblet de til et produkt jeg liker godt, sier hun.

Rustikke brød

Å la brødene i butikkhylla følges av sin egen plakat med tegning og tekst, har ikke vært vanlig hos store brødprodusenter.

– Nei, dette er noe vi har lov til fordi vi er så små. Vanligvis blir brødene pakket i papirposer med logo og bilder, men vi fikk det markedsføringsrådet å la våre litt rare og rustikke brød synes gjennom en gjennomsiktig pose, sier Wærsted.

På gammeldags måte

Materiell med logo bruker ikke Sigdals-bedriften for mye av, og der kommer nå Gulbrandsens bidrag til å plassere seg som lett gjenkjennelig ved Sigdals-brødene.

– Vi har i grunnen ikke planer om å vokse så veldig. Vi liker å være et lite lokalt bakeri som baker på den gammeldagse måten, og vil heller satse desto mer på å bli gode, sier han med ettertrykk.

Første fakturering

For tegneren er dette en ny måte å jobbe på, selv om hun gjør det samme som hun også jevnlig har gjort på bloggen gjennom de to siste årene.

– Men bloggen er jo et overskuddsprosjekt, ingen har noen forventninger eller krav, og det er kun mine egne stemninger som baner seg vei ut, forklarer hun.

– Da kunne jeg vanligvis bare vente på inspirasjonen, men her skal man jo levere ...

Men når bakeriet løselig skisserer hva de ønsker, kommer ideene likevel til den kreative jenta.

– Det er selve ideen og figurene som er greia. Og når bildet først sitter i hodet, da popper det fort ut på papiret, beskriver hun.

Dermed er dette et oppdrag hun setter stor pris på.

– Og så var det jo en morsom opplevelse å skulle skrive en helt ordentlig faktura for jobben for aller første gang, stråler den lovende brødkunstneren.

Artikkeltags