Skolen på godt og vondt

Glede og fortvilelse: Martine Holtvedt, Mina Fidjestøl og Ingrid Bråthen har akkurat startet på vg3 studiespesialisering. I tekstene sine viser de både glede og fortvilelse over skolegangen hittil.

Glede og fortvilelse: Martine Holtvedt, Mina Fidjestøl og Ingrid Bråthen har akkurat startet på vg3 studiespesialisering. I tekstene sine viser de både glede og fortvilelse over skolegangen hittil.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Skolen er litt som å tygge tyggis; seigt, og man mister fort både smaken og interessen for det.

DEL

ROSTHAUGSPALNENJeg husker jeg gledet meg hele sommerferien til jeg skulle begynne i første klasse på Sysle barneskole. Jeg gleda meg til å møte læreren og få nye venner, men aller mest gleda jeg meg til å få lekser, lære matte og engelsk – hadde jeg bare visst hvor grusomt mye av det akademiske vi lærer på skolen er, så hadde nok smilet på den førstisen smeltet bort. 

Ikke misforstå, jeg vet hvor heldig jeg er som får lære 3,14^2, Pytagoras, volumet av solen, analyse av dikt og den engelske kongerekken fra 1500-tallet, men av og til når klokka ringer tidlig en mandagsmorgen, begynner jeg å tvile bitte litt på hvor viktig alt man lærer, er. 

Jeg er 18 år og kan ekstremt lite om hvordan det er å fungere som voksen. Går man livets skole for å lære hvordan man søker om lån?
I så fall, hvordan melder man seg opp til livets skole? 

På ungdomsskolen sa min ekstremt engasjerte mattelærer at vi skulle lære algebra, og hun kom med et utsagn som jeg synes passer min (og andres) oppfatning av skolen: «Jeg vet ikke hvorfor dere skal lære dette, men myndighetene har bestemt det. Dere får sikkert bruk for det en eller annen gang. Kanskje». Dette sitatet har blitt en fellesnevner for mye av det vi lærer på skolen.

Hva skal vi med alt det vi lærer? Helt ærlig, Erna, hva tenkte dere på da dere bestemte at vi skulle lære hvordan vi skal sette sammen partikoalisjoner, hvordan vi skal bruke digitale verktøy som for å måle utslippet U (målt i gram) av CO2 per kilometer for en bestemt bil gitt ved U(x) = 0,046 x^2 – 6,7 x + 386 der x er farten til bilen målt i km/h eller å analysere tekster fra Den eldre Edda?    

Skolen er så mangt; utfordrende, kjedelig, dritt, vanskelig, nødvendig, enkelt og noe er helt  bortkastet. Men nå har jeg startet på mitt trettende år på skolebenken, og når jeg har kommet så langt, gir jeg meg søren ikke. Kanskje er skolen mer som en karamell, jeg skal suge på den lenge. 

«Vers fra skolebibelen»

De er vel eksperter på skole når de nå har startet på sitt 13. skoleår. Vg3-elevene Martine, Ingrid og Mina kåserer og dikter om skolen.

Mandag:

Skole

Dritt og møkk

Er sliten, føkk

Jeg føler det opphete

Helvete

Tirsdag:

Skole

Jevnt og trutt

Jeg holder ut

Yter fra hjernen, kilden

Skjærsilden

Onsdag:

Skole

Latter og språk

Jeg nyter godt

Det sitter som en flis

Paradis

Torsdag:

Skole

Klar og snar

I hodet det knar

Jeg lærte noe forleden

Eden

Fredag:

Skole

Håp og glede

Helgen er til stede

Jeg er tilbake i redet

Epletreet

Martine Holtvedt (3 STB)

Fra barneskolen til russetida

1. klasse:

Med rosa sekk og pannelugg

Uten vite om skolens øksehugg

Leksefrykten lå fortsatt i hi

Med rosa sekk og pannelugg

3.-klassen VGs

Med nærvær, med fravær

Med frykt for fraværsgrense

Med spørsmål, med svar

Uten viten om hva som er i vente.

Russ

Drikking, fyll og fest

Eller kampen om å ha best

Best bil, best van, best buss

Det er livet som russ

Mina Fidjestøl (3 STB)

Artikkeltags