Du skal være sterk i troen

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leder

Vi er inne i den stille uken. Den tilbringes kanskje hjemme eller på en hytte? Uansett hvor vi nordmenn er i påsken må vi ha en dose med krim. Vi er rett og slett et folkeferd som elsker krim og gåter. Kanskje det kommer av at vi bor i et land der de aller fleste føler stor trygghet, og således kan unne oss noen makabre drap uten at det hverken er vondt eller farlig. Påskekrim er uansett forklaring et særnorsk fenomen! Også denne påsken skal det leses krim og det skal løses intrikate krimgåter på TV. Påsken 2017 vil bli bloddryppende -hvis vi kjenner Jo Nesbø og Jussi Alder Olsen rett. De ligger nå klare hjemme hos redaktøren.

For oss i den kristne delen av verden handler påsken om Jesus som døde på korset, men som i følge soga sto opp igjen! Vi skal ikke dra i gang noen stor debatt om dette temaet her, men bare slå fast at man skal være sterk i troen for å feste helt lit til historier om jomfrufødsler og oppstandelser. Den jordnære praktikeren i oss finner slike historier svært vanskelig å tro på.

Derfor har vi alltid vært fasinert av de som tror. Det må være flott å si med hellig overbevisning: «Jepp. Jeg tror. Det er ikke tvil i min sjel. Gud finnes!» Vi kan forstå at de trodde i gamle dager. Men i dag - med DNA-teknologi, alle kravene til dokumentasjon og der vi forstår stadig mer av alt, er det et mysterium at så mange allikevel kan si at de tror fullt og fast uten fnugg av bevis.

Ut i fra de vanlige krav til bevisførsel er en hver tro tuftet på et tvilsomt grunnlag. Hadde man dratt alle verdens religioner for retten med krav om bevis eller det minste indisier på gudenes eksistens, ville retten kun hatt en mulighet; De måtte slått fast at alle verdens guder kun er juks og bedrag.

En gang intervjuet jeg astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard. Og på tampen, etter en inngående forklaring om verdensrommets tilblivelse og svarte hull, spurte jeg om det fortsatt var plass til en gud midt opp i all vitenskapen. «Ja. Det er fortsatt plass til en gud», sa Røed Ødegaard på sin engasjerte måte. Kanskje handler tro mest om håp og undring? Det handler i hvert fall om en slags aller siste redningsplanke.

Tro er personlig. Du får tro hva du vil, er det noe som heter. Gjør det og ha en fin påske.

Artikkeltags