(Nettavisen)

OSLO SENTRUM (Nettavisen): Opptakten til årets påske byr på helt ekstraordinære lave priser på en rekke varer.

– Det er bra at alle får råd til å fylle opp påskeegget, sier Annika Malmø som Nettavisen møter på Kiwi torsdag ettermiddag.

Les også: River varene ut av hyllene: – Vanvittige priser

– Tommel opp

Tursjokoladen fremfor noen, Kvikk Lunsj, får du til halve prisen.

– Solo og Kvikk Lunsj skal mange av oss ha til påske, så tommel opp. Det er ikke så sunt kanskje, men til påske må det være lov med godteri, sier Annika Malmø til Nettavisen.

Les også: Prissjokk på paprika

Nettavisen har hentet priser fra Kiwi, Rema og Oda for å sammenligne påsken i fjor med årets høytid:

«Brynhilds Påskemix», 250 gram – 49,90 kroner påsken i fjor – 31,90 kroner nå.

«Kvikk Lunsj», én fra pakken – 6,63 kroner påsken i fjor – 3,80 kroner nå.

«Nidar marsipanpølser», 5 stykker – 19,40 kroner påsken i fjor – 5,30 kroner nå.

«Solo», 4x1,5 liter, 59,90 kroner i fjor og 29,90 i år.

«Cloetta påskehare» 9,9 kroner i fjor, 4,5 kroner i år.

Les også: Rema starter påskepris-krig

Hva er så årsaken til dette prisraset?

– Det er vanskelig å si eksakt årsaken til dette, men kjedene vurderer løpende konkurransen. Det er en knalltøff kamp om markedsandelene, sier førsteamanuensis Ivar Gaasland på BI til Nettavisen.

Han synes dagligvarebransjen har fått ufortjent mye tyn, mens leverandørleddet har sluppet unna.

– Kjedene ønsker å tiltrekke seg kunder og få god omtale, og ved å sette ned prisene på et fåtall populære varer nå, kan de samtidig øke prisene på typiske ikke-lokkevarer, som bønner og pasta, uten at du og jeg merker det.

Gaasland forklarer det sterke prisraset på det sterke prisfokuset, kombinert med dårlig omdømme i media og hos politikerne. Hans kjepphest er det sterke importvernet, som ødelegger for Norge.

– Det er det som gjør at vi får mangelfull konkurranse, høye matpriser og for få leverandører.

Tranøy: – Høy inflasjon og Kiwi

– Konkurransen har hardnet til. Som følge av den høye inflasjonen og Kiwis grep med prislås, er det er mer oppmerksomhet rundt priser nå enn tidligere i de 15 årene jeg har fulgt bransjen, sier professor Bent Sofus Tranøy ved Høgskolen i Innlandet og Kristiania til Nettavisen.

Dermed blir det lettere å velge å være nesten ekstreme på noen varer.

– Også i 2022 ble de da «lave prisene» begrunnet med konkurranse, så hvordan skiller 2023 seg ut?

– Påskegodteri-varenes plass i kjedenes strategier har endret seg. Vi storhandler før påsken. Denne handelen vil de sikre seg størst mulig andel av, forklarer Tranøy og sier de gjør ulike grep for å få det til.

Akkurat som ribben seiler opp som den store julefavoritten, satser kjedene nå alt på påskegodteri.

Dette gir en prisspiral på enkeltvarer, som bransjen fint kan leve med, ifølge Tranøy.

– De bryr seg bare om hele varekurven!