Redningskøyte ble først varslet ni timer etter at Vibeke Skofterud ble meldt savnet - kapteinen kritisk

Politi på stedet der den tidligere langrennsløperen Vibeke Skofterud omkom i en vannscooterulykke på øya St. Helena ved Tromøy.

Politi på stedet der den tidligere langrennsløperen Vibeke Skofterud omkom i en vannscooterulykke på øya St. Helena ved Tromøy. Foto:

Kaptein Asbjørn Rønning kommer med kritikk av tregheten i leteaksjonen etter dødsulykken.

DEL

(Drammens Tidende) ARENDAL: Natt til søndag 29. juli døde Vibeke Skofterud fra Slitu på øya St. Helena i Arendal etter en vannskuterulykke.

Den tidligere langrennsprofilen var på vei fra Arendal sentrum til hytta på Tromøy da ulykken inntraff. Hun ble erklært død på stedet av en lege fra luftambulansen.

Unni Guldberg hos Agder politidistrikt har tidligere uttalt til Smaalenens Avis at Skofterud trolig døde umiddelbart etter å ha blitt påført skadene i ulykken.

Skofterud ble meldt savnet av kjæresten klokken 01.00 natt til søndagen.

Asbjørn Rønning er kaptein på redningsskøyta «Inge Steensland». Nå retter han kritikk mot hvor lang tid det tok før redningsskøyta ble varslet. Det skriver Rønning i en SAR-rapport (Search and Rescue) til Hovedredningssentralen Sør-Norge, som Fædrelandsvennen har fått tilgang til.

LES MER: Pengene strømmer inn til Skofteruds minnefond

Svært frustrerende

Ifølge denne rapporten ble redningsskøyta oppringt av innsatsleder klokken 10.39. Klokka 11.10 ble søket startet, og 11.35 ble den omkomne funnet.

– Det er svært frustrerende å bli varslet/rekvirert først opptil ca. ti timer etter en hendelse på eller nær sjøen. Det er ønskelig og viktig for oss at vi kobles inn så tidlig som mulig i både hendelser og mulige hendelser på og nær sjøen, skriver Rønning i rapporten.

Til Dagbladet sier Bård Austad, leder av Felles enhet for operative tjenester i Agder politidistrikt, at han forstår frustrasjonen.

LES MER: Vibeke Skofterud bisatt – rørende farvel fra kjæresten

– Vi diskuterer ikke slike saker og detaljer i mediene. Det tar vi direkte med de det gjelder. Men jeg kan si at jeg forstår frustrasjonen som båtføreren er i. Samtidig sitter de ikke på de opplysningene vi har, sier Austad til Dagbladet.

Vil ha automatisert system

– Varslingsknappen er ikke den første vi trykker på. Vi har andre rutiner å gjøre først. Det var heller ingenting der og da som tydet på at Skofterud hadde forulykket. Vi må evaluere oss selv fra det vi visste der og da, ikke det vi vet nå, forklarer han.

I rapporten ber også kaptein Rønning Hovedredningssentralen følge opp erfaringene i saken. Han viser til at tiden er deres største fiende og etterlyser et automatisert varslingssystem.

LES MER: Tøff Skofterud-avskjed for skifamilien

– Det etterspørres derfor om det ikke burde være automatikk i å varsle oss i slike sjønære hendelser, oppfordrer Rønning.

Artikkeltags