Kan rase ut – må kjøre i feil fil

I bevegelse: , Ingeniør Geir Rune Johannessen, hos Isachsen Entreprenør, kan etter å ha gjort GPS-målinger  i Heggenveien, fastslå at toppen på autovernet noen steder ikke ligger mer enn 35 cm over veidekket. – Om noen kjører inn i det, vil det være rene spretthoppet, sier han.

I bevegelse: , Ingeniør Geir Rune Johannessen, hos Isachsen Entreprenør, kan etter å ha gjort GPS-målinger i Heggenveien, fastslå at toppen på autovernet noen steder ikke ligger mer enn 35 cm over veidekket. – Om noen kjører inn i det, vil det være rene spretthoppet, sier han.

Artikkelen er over 3 år gammel

Heggenveien i Vikersund er i bevegelse. Autovern og veigrunnen er på vei mot Vikermyra, 10 meter nedenfor.

DEL

– Kjører jeg med fullt lass, tar jeg ikke sjansen på annet enn å legge meg inn i det andre kjørefeltet forbi fjellskjæringa, sier lastebileier Frode Lien.

Han begrunner det med at veiskulderen ut mot myra er så dårlig, at han frykter den kan rase ut dersom belastningen blir for stor.

– Det er på høy tid noe blir gjort, sier Lien.

– Med tanke på avvikling av hopprenn og alle turistene som benytter veien, burde den absolutt vært utbedret, istemmer Bjørn Espen Hovde, i Vikersund Hoppsenter.

Spretthopp

På deler av strekningen har autovernet sunket så mye ned og ut mot Vikermyra, at det er mer å regne som ett spretthopp, enn vern som skal forhindre kjøretøyer å havne i «myra» 10 meter nedenfor.

Foto:

35 cm for lavt

Bygdeposten har hatt med seg en stikningsingeniør fra Isachsen Entreprenør, for å gjøre nøyaktig GPS-målinger på stedet.

Etter forskriftene skal toppen av autovernet ligge minimum 70 cm over veidekket. På det laveste punktet i Heggenveien målte vi at toppunktet ikke ligger mer enn 35 cm over veibanen.

En kan også tydelig se langsgående sprekker i grunnen ved stolpefestene til autovernet. Noe som viser det er bevegelse i grunnen.

Dette underbygges av langsgående sprekker i asfalten flere steder på strekningen.

– Jeg er ikke geolog, men alt tyder på at grunnen ikke er stabil, sier ingeniør Geir Rune Johannessen.

Dypt hull i veien

På et sted har Heggenveien også rast ut så mye, at det har oppstått et 68 cm dypt hull helt inn til hvitstripa på fylkesveien.

Hull: Geir Rune Johannessen, målte hullet i veiskulderen til å være 68 cm dypt.

Hull: Geir Rune Johannessen, målte hullet i veiskulderen til å være 68 cm dypt. Foto:

Utfører kun førstehjelp

– Vi har planer om å gjøre arbeider på veien i år, men det blir kun førstehjelp, sier Svein Oset.

Byggelederen i Statens vegvesen sier planen er å rette opp kantene på veien, for så å legge ny asfalt der det er behov.

– Vi er klar over at fv. 144 ikke ser bra ut, men har ikke budsjetter til å gjøre store utbedringer på veien nå, sier Oset.

Han forteller at de, etter henvendelsen fra Bygdeposten, vil holde et ekstra øye med Heggenveien framover.

– Hva med autovernet som er altfor lavt?

– Det er et problem vi har langs mange veier. Men jeg kan ikke love vi får gjort noe med autovernet her i denne omgangen, sier Oset.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken