Stadig flere bilister opplever dette

Robin Hansson i Hurtigruta reparerer småskader i frontruter så de ikke skal bli mer ødelagt og sprekke. (Foto: If/ANB)

Robin Hansson i Hurtigruta reparerer småskader i frontruter så de ikke skal bli mer ødelagt og sprekke. (Foto: If/ANB)

Artikkelen er over 5 år gammel

Det er nå frontrutene blir mest ødelagt av småstein og grus.

DEL

(Siste) Nå det høysesong for steinsprut. Mars og april er de månedene hvor flest får frontrutene sine ødelagt, ifølge forsikringsselskapet If.

Økt grusbruk

Nå er det godt over 225 000 glasskader på norske biler hvert år. For ti år siden lå skadetallet 100 000 lavere, viser statistikk fra Finans Norge.

– Det er vanskelig å peke på én enkeltårsak til at flere rammes av steinsprut, men økt bruk av grus på veiene er en del av bildet, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

– Grusen er selvfølgelig viktig for å sikre veigrep om vinteren, men når våren kommer, gir strøingen en uønsket bieffekt hvis grusen får ligge løs på bare veier, sier Clementz.

Myke vinterdekk

En annen grunn til mye steinsprut er myke gummiblandinger i vinterdekkene. Grus og småstein setter seg lett fast i mønsterets lameller og slynges videre mot bilen bak.

Vinterdekk uten pigger har en mykere gummiblanding enn piggdekk. Rundt halvparten av den norske bilparken kjører nå piggfritt, ifølge tall fra Dekkimportørenes forening.

– Tidligere var skvettlapper standard. Moderne biler mangler disse, og da blir det lettere grus og småstein på ville veier. Det er vanskelig – om ikke umulig – å beskytte seg mot steinsprut fra andre biler, men vårt beste råd er å holde enda bedre avstand til bilen foran, påpeker Clementz.

Teip er førstehjelp

Hvis ruta får steinsprut, er det viktig å sette en klar teip over skaden og få bilen til et glassverksted så raskt som mulig for reparasjon. Teipbiten hindrer at smuss og skitt setter seg i såret.

For hver dag som går stiger risikoen for at det lille dekket i ruta kan forvandle seg til en alvorlig sprekk.

– Frontrutene er bare blitt tynnere og tynnere, og det øker sannsynligheten for at de sprekker raskt, sier administrerende direktør Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass. (ANB)

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken