Regner med ny kamp om Imingen

Stridstema: Vinteråpning over Imingfjell  er fortsatt det springende punktet når Hardangerviddaplanen rulleres. Stryingsgruppa sender tre forslag til høring.

Stridstema: Vinteråpning over Imingfjell er fortsatt det springende punktet når Hardangerviddaplanen rulleres. Stryingsgruppa sender tre forslag til høring.

Det er duket for ny fight om vinteråpen vei over Imingen når Hardangerviddaplanen rulleres i vår. - Det er jo sterkt motstidende interesser her, medgir leder Lars Bjaadal i styringsgruppa.

DEL

(Rjukan Arbeiderblad) I 2011 ble regionplanen for Hardangervidda vedtatt med vinterstengt vei mellom Tessungdalen og Uvdal-tross protester på begge sider av fylkesgrensa.-

Motstridende

Nå rulleres planen, og i juni banker fylkestingene Hordaland, Buskerud, og Telemarken revidert plan for fem år framover. Vinteråpent eller ikke over Imigfjell er fortsat et uløst stridspunkt.

– I Tinn og Uvdal ville de ha prøveordning, men fylkesmennene var som kjent sterkt i mot. Styringsgruppa har ikke ment noe om saken, men forslår tre alternativer som skal ut å bred høring til kommuner og andre berørte så alle synspunkter blir representert, sier Bjaadal.

Reinen avskjæres

I høringsforslaget fastslås det imidlertid vinterbrøyting over Imingfell er av svært stor betydning for villreinen. «Brøyting kan komme til å avskjære Lufsjåtangen som vinterbeiteressurs for alltid» står det. Forslaget har tre alternativer på strekningen bommen ved Steinset i Tessungdalen- bommen ved Sønstevann i Uvdal:

A: Vinterstenging som nå fra 30. november til 1. april (påske når den faller i mars). Veien stenges når det er rein på Lufsjåtangen, eller vest for veien. Alternativ C er fireårig å prøveprosjekt med åpen vei fra vinteren 2019/2020. Veien blir åpen fra klokka 0.700 og 22.00 med følgende regime; Stopp og parkeringsforbud i perioden og stenging på kort varsel når villreinen nærmer seg. Ved vedtak om fast vinteråpent blir det fortsatt forbudt å stoppe og parkere på strekningen.

Middelvei?

Alternativ B er kommet inn som en slags mellomløsning. Her skal strekningen brøytes i uke 8. og 9. (vinterferie) samt i helger fram til påske.

Forslaget sendes på høring i april/mai og Lars Bjaadal håper på vedtak i fylkene i juni.

– Regionplanen vil bli gjeldende for planarbeidet i de ni kommunene rundt Hardangervidda i fem år framover. Den omfatter aktiviteten i villreinens leveområde. Her har presset økt, særlig i Eidfjord, med utbygging av hytter og alpinsentre tett på villreinens leveområde. Så dette er en veldig viktig plan, sier Bjaadal i styringsgruppa som består av folk fra fylkesmennene, fylkespolitikere, ordførere og villreinnemnda.


Artikkeltags