Utenlandske lastebiler slipper unna gigantbeløp i bompenger: – Det koster norske arbeidsplasser

SLIPPER UNNA: Mange utenlandske trailersjåfører slipper unna bompenger til stor frustrasjon for norske trailersjåfører. Foto: NLF

SLIPPER UNNA: Mange utenlandske trailersjåfører slipper unna bompenger til stor frustrasjon for norske trailersjåfører. Foto: NLF

Av

Norske lastebileiere er frustrert over at utenlandske lastebilselskaper sniker seg unna bompenger.

DEL

– Jeg er ikke så opptatt av om det er lite eller mye bompenger, men det må være likt, og alle må betale, sier Per Einar Sand i Svensrud Transport til Nettavisen.

Han har 20 lastebiler i drift, og har i mange år kjørt fram og tilbake over den norsk-svenske grensa. Men for noen måneder siden sa det bom stopp.

Måtte legge ned rute

– Vi har drevet med Sverige-Norge i mange år, men sånn som det er nå går det rett og slett ikke. Med norske kostnader er det ikke mulig å få det til, så vi måtte avvikle, sier han til Nettavisen Økonomi.

Sand sier dette er grunnet den knallharde konkurransen fra store transportselskaper i Øst-Europa. De har et mye lavere kostnadsnivå enn norske lastebilselskaper med lavere lønn, pensjon og andre ordninger, og at mange ikke betaler bompenger.

– Det kan dokumenteres godt at det ikke er alle som betaler bompenger. De har ofte godkjente brikker, manipulerte brikker og alt ser ut som det er i orden om de blir stoppet i kontroll. Men bompengekravene blir ikke betalt. Det er vanskelig å kreve inn fra Øst-Europa. Sverige og Danmark er jo helt uproblematisk, sier han.

LES OGSÅ: Utsatt for tredje gang: Plan for Ringeriksbanen og E16 er fortsatt ikke klar

– 100 prosent rabatt

Han får støtte av Norsk lastebileierforbund (NLF). De har sett seg lei på utenlandsk konkurranse som ikke betaler bompengekravene.

– I praksis er det 100 prosent rabatt for utenlandske lastebilsjåfører, fordi det er umulig å kreve inn pengene, sier Geir Mo, som er administrerende direktør i NLF.

Ifølge organisasjonens undersøkelser er det 1 av 4 utenlandske lastebilsjåfører som ikke betaler bompenger.

Det har de kommet fram til gjennom en rekke telleundersøkelser over flere år. I den siste undersøkelsen talte de over 1000 lastebiler. 24,5 prosent av dem utløste ikke lyssignal i bomstasjonene – et tegn på godkjent betaling.

MÅTTE LEGGE NED: Per Einar Sand er G/S Transport og har 20 lastebiler i drift. Foto: Stig Odenrud/NLF

MÅTTE LEGGE NED: Per Einar Sand er G/S Transport og har 20 lastebiler i drift. Foto: Stig Odenrud/NLF

Vegdirektoratet: – Mange betaler ikke

Offentlige myndigheter tør ikke gå god for telleaksjonene til NLF, men har egne tall som viser den samme trenden. Men påpeker at betalingsandelen øker blant utenlandske lastebilsjåfører.

Når det gjelder lastebiler uten fast avtale og bombrikke, er det bare 6 av 10 som betaler regningen.

– Kun 63 prosent betalte fakturert beløp for utenlandske kjøretøy, mens for norske var betalingsgraden 90 prosent, skriver Vegdirektoratet i en rapport.

Andelen utenlandske sjåfører på norske veier har også økt, og det vises med bompasseringene. I 2013 var antallet bompasseringer av utenlandske kjøretøy omtrent 10 millioner i løpet av året. I 2017 hadde det økt til nært 20 millioner.

Blant utenlandske sjåfører med godkjent bombrikke, er det omtrent 90 prosent som betaler beløpet som faktureres. Det utelater flere millioner passeringer som ikke blir betalt.

LES OGSÅ: – Det endelige beviset for at regjeringen ikke vil satse på Rv. 35

Jukser med brikkene

Yrkessjåførene på sin side mener problemet er større enn myndighetene erkjenner. Noe som har frustrert lastebilsjåfører Nettavisen har snakket med, er at mange utenlandske sjåfører kjøper nye brikker for hver tur. For bompengebrikken trenger ikke koples til verken et bankkort eller en bankgaranti fra selskapet.

– I dag kan du bare registrere en brikke, i teorien. De kan rullere jevnt og trutt, og kjøpe ny brikke på grensa. 75 kroner koster det, også er det bare å kjøre, sier Sand.

– Men kan det løses?

– Ja, med en garantiordning med Autopass med bankordning eller et VISA-kort, sier Sand.

JUKSER: Mange yrkessjåfører opplyser at utenlandske konkurrenter registrerer brikker helt uten å betale bompenger.  Foto: NLF

JUKSER: Mange yrkessjåfører opplyser at utenlandske konkurrenter registrerer brikker helt uten å betale bompenger. Foto: NLF

Vil ikke klage på bompengene

Lastebileieren ønsker ikke å klage på nivået på bompengene, selv om det kan bety mange millioner for et lite lastebilselskap.

– Vi må akseptere bompenger, men da må alle betale. Når vi kjører tur/retur Svinesund-Lillehammer betyr det omtrent 1.500 kroner i bompenger. Det er klart det utgjør mye for oss.

– Bare i vårt selskap har vi bompengekostnader på to millioner kroner i året. Det er stor forskjell for et selskap med to millioner kroner på bunnlinja eller ikke. Det slår veldig ut, sier Sand.

Det er ikke bare bompengene som utgjør store forskjeller i konkurransen mellom Norge og østeuropeiske lastebilselskaper. Lønnsnivået er bare en brøkdel av det norske lønnsnivået.

– Lønnsnivået er en kjempeutfordring. De ligger godt under halvparten av lønnsnivået vi har. I tillegg kommer pensjon og sosiale utgifter. Forskjellen er enorm, sier Sand som selv har mange ansatte til å drifte 20 lastebiler.

Arbeidstilsynet: 74 prosent har ulovlig lønn

Arbeidstilsynet gjennomførte storstilt tilsyn av transportnæringen i perioden 2015–2017. Totalt ble det gjennomført 2.732 tilsyn. 115 av dem var selskaper med utenlandske lastebilsjåfører.

Arbeidstilsynets gjennomgang viste at 74 prosent av de utenlandske lastebilsjåførene som hadde under norsk minstelønn.

Nettavisen rettet flere henvendelser til de største transportselskapene basert i enkelte østeuropeiske land. De har ikke ønsket å besvare våre spørsmål.

LES OGSÅ: Lill-Tove står for de virkelig tunge flyttelassene: – Jeg har det faen så fint

Artikkeltags