Ny asfalt på bare 28 km

MANGE HULL: Nesten 28 kilometer riks- og fylkesvei får nytt dekke i Midtfylket i løpet av året. FOTO: BOEL KRISTIN STØVERN

MANGE HULL: Nesten 28 kilometer riks- og fylkesvei får nytt dekke i Midtfylket i løpet av året. FOTO: BOEL KRISTIN STØVERN

Artikkelen er over 4 år gammel

Årets asfalteringsplaner i Midtfylket er klare og avslører at knapt 28 kilometer riks- og fylkesvei får en «facelift» i år.

DEL

Noen jubler, andre banner, men ingen synger nok Jahn Teigens «Mil etter mil» av pur glede. Årets asfaltlegging er litt mindre omfattende enn i fjor, men så er det heller ikke noe valgår i år da...

LES OGSÅ: Nå blir det asfalt

Mest i Eiker

I antall løpemeter er det Øvre Eiker som får mest med knapt ei mil.

Minst skal det legges i Sigdal, der under fire kilometer får nytt dekke.

I hele fylket skal det legges ny asfalt på i alt 128 kilometer fylkesvei og 60 kilometer riksvei. Hele dette asfaltkalaset i 2016 kommer til å koste knapt 170 millioner kroner, ifølge Statens vegvesen.

Av dette skal de bruke seks millioner kroner på fylkesvei og 14 millioner kroner på riksvei i vårt området. I tillegg skal det gå med cirka tre millioner kroner til drenering og masseutskifting.

LES OGSÅ: Boel kom før «The Stig»

Ikke helt spikret

Dette er i alle fall de planene som foreligger nå

– Det blir nok noen endringer for å fange opp spesiell skadeutvikling. I tillegg blir det også asfaltlegging på noen av gang- og sykkelveiene i området, sier asfaltsjefen i Statens vegvesen i Buskerud, Svein Voldseth, til Bygdeposten.

LES OGSÅ: Her blir det ny asfalt

Trøblete grunn

Fylkesvei 287 har hatt en krevende vår. Grunnforholdene er ikke de beste, ikke før en kommer nærmere Eggedal. Marineforekomster med silt og leire er ikke det enkleste å bygge vei på. Det gjør «senga» ustabil, og med den overgangen fra vinter til vår det har vært i år slår det sprekker.

– Det asfaltlaget som ligger under topplaget tåler dårlig pluss/minus to til tre garder fra null. Når det i tillegg kommer regn trekker det gamle asfalt-laget til seg fuktighet. Så blir det porøst og sprekker, forklarer eksperten.

LES OGSÅ: Nå skal hullene vekk

Har nødreparert

Det har ført til at asfaltmaskinen i år har vært ekstra tidlig ute. På tre strekninger mellom Nerstad og Prestfoss har de lagt ett eller to nye lag med asfalt, hver på tre til fire cm.

– Dette er plastring og vil holde en stund. Problemet er at kantene fortsatt er for svake, forklarer han.

– Om en stund kommer vi til å grave opp igjen deler av den nye asfalten for å forsterke kantene. Så folk må ikke tro det har klikket for oss, sier Voldseth og ler.

Før asfaltsesongen tar til for fullt regner han med en ny tur med nødasfaltering i Sigdal.

– Det er flere strekninger nærmere Eggedal som også er for dårlige. Vi tar dem også, lover han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken