Gå til sidens hovedinnhold

BPs veipatrulje: Testet 400 km

Artikkelen er over 3 år gammel

Vei. Dårlig vei. Fytti rakker'n som det opptar folk. Bygdeposten har aldri hatt så mange tilbakemeldinger på et tilsvarende tema.

For abonnenter

Bygdepostens veipatrulje ble opprettet og utnevnt over et par kaffekopper på morramøtet mandag morgen. Herrene Bråthen og Odenrud fikk redaksjonens tillit og, ønske om god tur og lykke til.

Enorm respons

Et lite frieri på Bygdepostens Facebook-side med ønske om tips om dårlige veier skapte umiddelbar reaksjon.

Det haglet med tilbakemeldinger på Facebook, e-post og SMS. Forslagene var så mange at det ble svært krevende å velge reiserute.

Vi la raskt til side tanken på å studere europa-og riksveier. Fokuset vårt skulle handle om mye trafikkerte hovedårer og viktige veier. Blodårene for folk flest, de veiene vi må bruke for å komme til jobb og butikk, barnehage eller på fotballtrening med familiens unge og lovende.

I og med at Bygdeposten og Eikerbladet driftes under samme ledelse, startet turen i Nedre Eiker. I motsatt ende var Norefri i Krødsherad og Haglebu i Sigdal.

Les også

Bilen til Ulla fikk «smake» på veien

By og bygd

En lynkjapp og neppe overraskende konklusjon er at jo nærmere vi er en europavei, jo bedre er tilførselsveiene, alle tilførselsveiene.

I Eiker er en strekning ved Hagatjern mellom Mjøndalen og Konnerud den klart dårligste veien. Her holder veien nesten på å rase ut i vannet, og autovernet står bare på gammel vane. En ung mopedist som dulter borti autovernet, kan kanskje få hele sulamitten til å kantre.

Vi velger også å trekke fram Bingsveien, fra Skotselv skole i retning Bingen kapell som en god nummer to. Denne veien går også over til Modum.

Avgjørende

Det er flere dårlige veier i Eikerbygdene, men de er ikke i nærheten av å være så dårlige som mange strekninger i Modum, Sigdal og Krødsherad.

Ingen av veipatruljens medlemmer er utdannet veiingeniører, ikke journalister heller for den saks skyld, men vi innbiller oss at det praktiske vettet er forholdsvis intakt.

Bildeserie

Bildene: De begredelige veiene

Forutsetninger?

Vi la i alt bak oss nesten 400 kilometer, og mener å skjønne at grøfter er en forutsetning for at en vei skal overleve over tid. Veien må dessuten være utformet slik at vannet renner ut i grøfta og ikke blir liggende som i et badekar i veien. Når kjørebanen er full av ujevnheter, sprekker i hytt og vær, og når asfalten er nesten hvit, forstår vi at det er mye som er galt. Ofte handler det om dårlig eller nærmest manglende bærelag, og at ansvarlige veimyndigheter har sluppet forfallet altfor langt.

Vi takker uansett for alle innspill fra avisens lesere, men har ikke maktet å sjekke alle veier og forslag.

Knut Bråthen og Stig Odenrud

Kommentarer til denne saken