Varmegrader onsdag, 20 minus til helga

Illustrasjonsfoto: Hanneke Molenaar

Illustrasjonsfoto: Hanneke Molenaar

Artikkelen er over 1 år gammel

Finn fram stillongs, topplue og skjerf!

DEL

Nå blir det snart skikkelig gammeldags vinter, i alle fall i noen dager omkring helga.

«Jippi», sier kanskje noen som liker en tørr vinter med gode kjøreforhold.
«Å fytti rakker’n», sier andre som setter mer pris på 20–25 pluss enn tilsvarende på minussiden.

LES OGSÅ: Gullkantet mulighet i Kina

Brå overgang

Ifølge yr.no venter de at mandag neste uke blir den kaldeste dagen på gjeldende langtidsvarsel. Står du opp ved sekstida, tar en kjapp dusj på badet med en romtemperatur på 28 grader, via kjøkken og stue på 22-23, så kommer du til å rette nakken skikkelig når du kommer ut. Det venter værprofetene hos yr nemlig 19 blå.

Snø

Onsdag denne uka ser ut til å bli en ordentlig «drittdag». Først blir det litt snø, så blir det varmegrader, før det blir mer snø. Det er ikke snakk om store mengder, men kombinasjonen snø og varmegrader og frost i bakken bruker på å gi bilbergerne full dag, og vel så det.
Hvis alt slår til vil nedbøren gå fra snø til sludd og så regn, særlig i lavere liggende strøk.

Værprognosen til yr forteller at det er bare denne dagen på langtidsvarslet (fram til 20. desember) som vil by på nedbør.

Lite snø

Det er lite snø og det gjør at frosten går raskere ned i bakken. Det kan være lurt å sjekke at varmekabler til vannledningene er i orden, og kanskje se til at utsatte områder i huset har varme.
Er du din egen vannsjeik kan det også være lurt å sørge for at alt er på stell ved brønn og inntak. En megasynd er å kjøre bil over strekk med vannledninger som kanskje ligger lit grunt og litt dårlig isolert. Det gjør at telen går enda raskere ned i bakken, og at du bare får en dråpe når du skrur opp vannkrana påfølgende morgen.

Biltrøbbel

Og så er det bilen da. Stadig flere har moderne redskap med ulike remedier som varmer opp motorblokka, kanskje også de første dråpene av drivstoff. For dem er det enkelt – de bare trykker på en knapp, eller forhåndsinnstiller «varmebølgen» under panseret.,

For andre kan et være smart å plugge i motorvarmeren. Det kan også være lurt å sjekke frostvæsken og hvor mye futt det er i batteriet. Normalt bør batteriet holde tre til fire år, men har du mye småkjøring kan det hende at det holder bare ett år eller to.

Uansett: Det er lurt å slå av alt av ekstraremedier som stjeler strøm ved oppstart. Varmetråder, varme i setene, vifte og radio tar strøm og ved start kan det hende at du trenger alt du kan få ut av batteriet dit du trenger det mest.

Husk også at oljen er tykkere og smører dårligere når det er kaldt, spesielt like etter oppstart.

Vi ønsker deg fortsatt god vinter. Ingenting av dette er egentlig noen sensasjon. Vi bor i Norge og øverst på kalenderen står det desember.

HER ER 100 FLOTTE VINTERBILDER

Artikkeltags