Fare for vannplaning – Pass på farten

SENK FARTEN: Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen, lyderrådene fra NAF.

SENK FARTEN: Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen, lyderrådene fra NAF. Foto:

Det er spådd mye nedbør og springflo i store deler av landet det neste døgnet.

DEL

Allerede har vått vintervær gitt mye vann på veiene.

– Pass opp for vannplaning og skader på bilen. Vinterdekk drenerer bort vannet dårligere enn sommerdekk. Så senk farten ekstra for å unngå at du mister kontrollen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bremselengden øker

Det er to ting du som bilist må være oppmerksom på når regnet høljer ned vinterstid: Vannplaning og bremselengde. I tillegg til at det er lettere å vannplane og miste kontrollen med vinterdekk, har også vinterdekk lang bremselengde når det er plussgrader og våt vei.

- Vinterdekkene liker seg best når det er minusgrader. Jo varmere og våtere det er dess lenger blir bremselengden, advarer Sødal. - Med den vinteren vi har nå er det viktig å ha dette i bakhodet når man er ute på veien, fortsetter han.

Ikke kjør bilen ut i dype vanndammer!

Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen.

- Moderne biler er stappet med elektronikk, og ødelegges elektronikken er det dyrt å reparere, sier NAF-rådgiveren.

Det er ikke så veldig dypt vann som skal til før du kan få problemer. En vanlig personbil bør ikke kjøres i vann som er over 20 centimeter dypt, mens en SUV kan tåle en dybde på om lag 35 centimeter.

- Kommer det vann inn i bilen gjennom dørterskelen, er det viktig å få det vekk og tørket bilen så fort som mulig. Det ligger elektroniske styreenheter og annen elektronikk i bunnen av bilen som du bør unngå å få vann på, sier Nils Sødal.

Selv om du kan kjøre gjennom vanndammen er det viktig å ikke gi full gass for å komme raskest mulig gjennom.

- Kjør sakte så ikke vannet blir presset inn i bilen eller opp i motorrommet, rådgir Sødal.

Artikkeltags