Vy vant kontrakten om togtrafikk på Bergensbanen og Vossebanen

Foto:

Av

Vy skal fortsette å kjøre tog på Bergensbanen og Vossebanen.

DEL

(Eikerbladet) Dette er tredje runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge.

Konkurransen om anbudet har vært hard, ifølge jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse mandag.

– Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet, sier Slotsvik.

Staten vil i avtaleperioden på maksimalt elleve år motta inntil 2,2 milliarder kroner fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene.

Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.

Det sto mellom Vy, Tide/Arrive og SJ Norge, hvor Vy altså trakk det lengste strået.

I pakken som nå er tildelt, ligger fjerntogstrekningen mellom Oslo S og Bergen, regiontoget Bergen – Voss – Myrdal og lokaltoget mellom Bergen og Arna. Flåmsbana ligger ikke inne i pakken. Oppstarten er satt til 13. desember 2020.

I 2017 hadde strekningene som ligger inne i kontrakten 2,9 millioner passasjerer, og Bergensbanen er den fjernstrekningen i landet som har størst trafikk.

Fakta om jernbanereformen

  • Høyre-Frp-regjeringen varslet en jernbanereform etter valget i 2013.
  • Fra 2017 ble Jernbaneverket delt opp i Jernbanedirektoratet og Bane Nor. Direktoratet har ansvar for å planlegge, koordinere og kjøpe togtransport og utbyggingstjenester. Det statlige selskapet Bane Nor eier skinnegang, signalsystem og stasjoner, men drift og vedlikehold skal etter hvert konkurranseutsettes.
  • NSB ble delt opp i flere selskaper. Norske Tog AS eier tog som leies ut til driftsselskapene, verkstedbedriften Mantena konkurrerer med andre selskaper om vedlikehold av tog og Entur har ansvar for å selge billetter.
  • NSB, nå Vy, sitter kun igjen med ansvar for å kjøre tog og busser og deltar i konkurranser med andre selskaper om ulike togstrekninger.
  • Britiske Go Ahead vant i oktober i fjor anbudet om å drive Sørlandsbanen fram til 2027. Selskapet kaller tilbudet Sørtoget og tar over driften 15. desember.
  • Svenske SJ vant i juni anbudet om Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. Avtalen varer ut 2030.
  • Togførere og konduktører beholder jobbene og skifter arbeidsgiver når nye selskaper tar over driften. Renhold og vedlikeholdsarbeid er ikke omfattet av virksomhetsoverdragelsen.


Artikkeltags