NSB og Nettbuss bytter navn: Nettet koker av kommentarer

Styreleder i NSB, Dag Mejdell og konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss.

Styreleder i NSB, Dag Mejdell og konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Vy blir det nye navnet når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Mottakelsen er ikke av det positive slaget.

DEL

Vy, som er det nye navnet ble gjort kjent på en pressekonferanse på Oslo sentralstasjon tirsdag formiddag.

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

Til NRK opplyser styreleder Dag Mejdell i NSB at endringen kommer til å koste 280 millioner kroner over en periode på fire år.

Han garanterer imidlertid at det ikke vil gi økte billettpriser.

Sammenligner med Raw Air-logoen

Folket liker endringen dårlig, og nettet koker over av kommentarer.

Ronny Blekkan fra Åmot sammenligner den nye logoen med Raw Air. Logoen Norges skiforbund har laget for å bygge en merkevare rundt hoppturneringen som pågår i disse dager og der finalen arrangeres i Vikersundbakken til helgen.

Tore Fossen fra Vikersund skriver på sin Facebookside: – Nesten 300 millioner skal navnebyttet koste, og de prøver å få oss til å tro at det ikke kommer til å påvirke billettprisene!!

– Hadde NSB-ledelsen hatt litt vyer, hadde de tatt vare på en av Norges sterkeste merkevarer som ble etablert i 1885. Totalt meningsløs endring, skriver Geir Holen på Facebook.

Ikke lenger statsbaner

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter styreleder Mejdell.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

Artikkeltags