Stortingets telefonkonge: Lundteigen har en telefonregning på 85.000 kroner

Av

– Det er nødvendig anvendte penger, sier Sp-politiker Per Olaf Lundteigen om gigantregningen. Se alle politikernes telefonutgifter.

DEL

(Eikerbladet) (Nettavisen): I 2016 var det stortingsrepresentant Anniken Huitfeldt (Ap) som hadde den største telefonregninga på Stortinget, med en regning på totalt 30.215 kroner.

Nå har Senterpartiets stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (65) overtatt den tronen, med en telefonregning som er nærmere tre ganger så høy. Lundteigen brukte nemlig telefonen for hele 85.611 kroner i fjor, viser tall Nettavisen har fått fra Stortinget administrasjon.

Til sammenligning hadde stortingsrepresentantene i snitt en telefonregning på 7697 kroner. Og den som ringte for nest mest, hadde en regning på 25.000 kroner.

Ringte i 353 timer

Lundteigens faktura fra Telenor, som Nettavisen har fått innsyn i, viser at det som har fått regningen til å skyte i været, er telefonkonferanser.

Dette skjer rent praktisk ved at en arrangør, i dette tilfellet Lundteigen, kaller inn til et møte, og blir fakturert basert på hvor mange som ringer inn og hvor lenge konferansen varer. Prisene varierer fra telefontilbyder til tilbyder, men kan typisk koste cirka to kroner per minutt per deltaker, ifølge Telenor.

Se alle stortingspolitikernes telefonregninger lenger ned.

Totalt har Sp-politikeren ringt for over 54.225 kroner i forbindelse med slike møter. Konferansene varte i til sammen 353 timer i 2018.

Mest ringte Lundteigen for på slutten av fjoråret, fra oktober til desember, da han hadde telefonkonferanser i 125 timer, til en kostnad av 20.000 kroner.

Lundteigen: – Ble kjempeoverrasket

Lundteigen kommer fra Vestfossen i Øvre Eiker, og representerer Buskerud på Stortinget. Den erfarne politikeren vedgår nå at fjorårets regning ble i høyeste laget.

– Jeg er overrasket over at det skal koste så mye å ha telefonkonferanse. Da jeg så regningen ble jeg kjempeoverrasket, og vi har snakket med regnskapskontoret som ikke kan finne noe feil, sier Lundteigen når Nettavisen møter ham på hans kontor på Stortinget for å snakke om på den høye telefonregningen.

Lundteigen forteller at han har hatt telefonkonferanse hver mandag siden 1993, med de tillitsvalgte i Buskerud Senterparti. Det er hver uke alt fra 10 til 30 deltakere, og samtalen varer rundt en halvtime.

– Vi snakker om politikk og aktuelle saker fra distriktet. Jeg føler at jeg får mye ut av telefonkonferansene, og det er utrolig viktig å kunne kommunisere både til og fra Stortinget, fortsetter politikeren.

– Nyttig innspill

Lundteigen påpeker at det ikke har gått av moten å prate med folk.

– Når jeg får e-poster og SMSer eller andre innspill fra folk, da ringer jeg dem. Jeg lærer så masse av det, og får mange nyttige tilbakemeldinger, fortsetter han.

I 2017 utgjorde telefonutgiftene hans rundt 45.000 kroner. Da var Lundteigen i USA i én måned i forbindelse med et FN-oppdrag. Året før lå regningen på 23.000 kroner.

Lundteigen hevder den store økningen i telefonutgifter, skyldes at Stortinget fra i fjor av begynte å føre opp telefonmøtene på hans telefonregning. Samt at Telenor har satt opp prisen på telefonkonferanser, fordi Stortinget har inngått teleavtale med Telia.

– Så du har ikke hatt flere telefonmøter enn tidligere i 2018?

– Nei, det har vært samme system hele tiden. Det er veldig viktig at de tillitsvalgte i Buskerud Senterparti skal ha mulighet til å delta i disse telefonsamtalene. Også de som har fasttelefon, svarer Lundteigen.

Han begrunner det ytterligere:

– Det er noen som har trøbbel med stråling i forbindelse med mobilen og det er flere steder hvor mobildekningen er dårlig. Det skal ikke være teknologi eller mottaksforhold som avgjør om tillitsvalgte kan delta eller ikke, mener han.

– Kan ikke bruke Skype på fasttelefon

Uansett program i inn eller utland, så holder Lundteigen disse telefonmøtene, for å opprettholde stabilitet og oppslutning.

– For å kunne gjøre en god jobb, er det helt vesentlig å ha den gode dialogen. Hvis det er kritikkverdig, ja vel, da burde det ha vært gjort noe med det for lenge siden. Jeg har aldri fått tilbakemelding om at det feil, fortsetter han.

– Synes du dette er en riktig bruk av skattebetalernes penger?

– Ja, for jeg skal fylle rollen min som ombudsmann. Det er nødvendig anvendte penger, svarer Lundteigen.

– Hvorfor kan du ikke bruke gratistjenester som Skype i stedet?

– Du kan ikke bruke det på fasttelefon. Du skal ikke være avhengig av å bruke mobil for å delta og måtte gå til nærmeste topp for å ha kontakt. Selv om det hadde redusert kostnadene mye, så hadde noen blitt ekskludert, sier Sp-politikeren til Nettavisen.

Artikkeltags