Lagde båt med kjøkkenkniv - vil bli el-båtproff

FARTSKONTROLL:  – Her er fartskontrollen til elmotoren, sier Espen André Bodin.

FARTSKONTROLL: – Her er fartskontrollen til elmotoren, sier Espen André Bodin.

Espen André Bodin (32) har skjært ut prototypen til en pongtongbåt med kjøkkenkniv. Nå satser han på båtkjøpere i Afrika og Asia.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Nå håper han å få satt den elektrisk drevne båten i produksjon. Prislappen vil bli 19.999 kroner. Båttypen har Bodin døpt Odyssé. Tidsbruk: 800 timer.

Sjøsetting

Lanseringsperioden og tiden opp mot den, er alltid den mest spennende og nervepirrende for gründere og oppfinnere. Akkurat nå befinner Espen André Bodin seg i den fasen.

Til uka skal Odyssé sjøsettes på elva – klar for visning for interesserte kjøpere. Båten har allerede vært gjennom tester på Drammenselva. Den har vist seg både sjødyktig og godt manøvrerbar – motstrøms i Drammenselva, i området rundt Skotselv bru.

Spennende

Han betegner seg selv som en sindig og rolig type, men det er ikke fritt for at nervene herjer litt ekstra i kroppen nå. I sju år har han holdt på å utvikle båtprosjektet sitt. Nå kommer snart «dommen»: Om Bodin kan sette i gang med produksjon av pongtongbåten i større skala.

– Jeg trenger 15 kjøpere, før jeg kan sette i gang for fullt. Da kan alt settes i system, med ferdige støpeblokker til pongtongene. Jeg lar Eikerbladet være først ute med nyheten – før jeg slår til med lansering av prosjektet mitt 8. oktober, forteller Espen André Bodin.

Miljøvennlige båter, kaller oppfinneren den kompakte og lette el-båten sin.

– Jeg ser for meg at Odyseé kan slå an på det afrikanske og asiatiske markedet. En ikke altfor dyr og batteridrevet båt som dette kan ta seg fram langs vannveier overalt. Også i jungel og bush, fordi den tar så liten plass.

For moro skyld

– Hvordan kom du på tanken om denne båten?

– Det begynte med at jeg hadde lyst til å lage en båt som jeg kunne ha det moro med. En båt jeg kunne ta med på skauen, og leke meg med på et vann. Derfor har jeg støpt et ekstra komfortabelt førersete, slik at jeg kan sitte og slappe ordentlig av når jeg fisker, smiler den sympatiske oppfinneren.

Han har litt ekstra sansen for fremmede himmelstrøk som Asia og Afrika, fordi han har samboer fra Filipinene.

Daphne traff han på nettdating for tre år siden, og etter at kontakten var opprettet, var ikke veien lang for henne til Norge og rekkehusleiligheten i Skotselv.

Eksport?

Nå bor paret rett ved Skotselv skole – sammen med en glad og kosete Mops, en nymfeparakitt og en dansemus. Alle tre dyrene har hvert sitt bur og er på sin måte med i samtalen, der vi sitter og snakker med Espen André.

Han har, ut fra sin kjennskap til de nevnte kontinentene, tro på at den elektriske båten kan bli en hit der.

– Ikke minst ut fra prisen, som jeg har lagt under den psykologiske 20.000 kronersgrensa. Jeg synes det ligger en del god u-hjelpstenkning i dette – å kunne bidra med norsk teknologi som er framtidsrettet og miljøvennlig.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BYGGET I CONTAINER: I denne containeren har Bodin sitt båtbyggeri.

BYGGET I CONTAINER: I denne containeren har Bodin sitt båtbyggeri.

– Hvem er egentlig Espen André Bodin, hvis du skal beskrive deg selv?

– Jeg er sta, og gir meg ikke. Har jeg satt meg fore at jeg skal gjennomføre noe, så gjør jeg det. Alle timene med kjøkkenkniven, for å skjære ut pongtongene i akkurat riktig form og størrelse, sier vel mye om det, smiler mannen som har en variert yrkesbakgrunn.

Bodin studerer nå lysdesign på Kongsberg – etter at han mistet jobben som systemkonstruktør på grunn av det gigantiske fallet i oljebransjen.

– For å være ærlig begynte jeg på studiene i «sølvbyen» også litt for å få studielån. Økonomien skrantet, der jeg sto uten jobb, så akkurat der og da var det godt å få inn en bunnplanke i familieøkonomien.

– Hva jobbet du med som konstruktør?

– Jeg jobbet hos en bedrift på Spikkestad som utvikler og designer maritime slokkesystemer. Altså systemer som slokker branner på anlegg offshore. Jeg er fagingeniør innen mekatronikk. Det er en kombinasjon av mekanikk og elektronikk.

Praktiker

Han har også vært utøvende snekker. Så vi snakker om en allsidig kar, som har prøvd seg praktisk på mye. Det kommer godt med i oppfinnervirksomheten – hvor Bodin også utvikler dataspill.

– Fortell mer om den elektriske båten:

– Den går i en fart på sju, åtte knop. Altså dorgefart, og er helt lydløs, akkurat som en elbil som du heller ikke hører når den kommer. Odyseé er lett å demontere, så den kan tas med overalt dit det er vann – på en tilhenger.

Foreløpig er prototypen ikke utstyrt med tak – for å få ned prisen mest mulig.

– Men det kommer nok også en Exclusive-modell, med tak, sier Espen André Bodin.

Espen André Bodin

  • 32 år.
  • Oppfinner og fagingeniør innen mekatronikk.
  • Vokste opp på Kongsberg. Har bodd i Vestfossen, Hokksund og Drammen. De siste åtte årene i har Bodin holdt til i Skotselv.

Artikkeltags