Lavpriskjedene kutter prisen på lettbrus

BRUSKUTT: Nå blir lettbrusen billigere.

BRUSKUTT: Nå blir lettbrusen billigere. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kiwi reduserer permanent prisen på all sukkerfri brus. Coop Extra og Rema 1000 følger opp umiddelbart.

DEL

– Vi kutter prisene på rundt 40 varianter lettbrus, både single og multipakker med brus, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Kiwi kuttet prisen på alle lettbrus mandag, både halvlitere og halvannenlitere. For eksempel er en firepakning med Pepsi Max satt ned med ti kroner. Dette er ikke et tilbud, men permanent lavere priser.

Konkurrenten følger opp

Kiwi var ikke alene om priskuttet lenge. Konkurrenten Extra var på pletten med å kutte så fort de så at Kiwi gjorde det.

– Vi følger selvfølgelig dette. Vi kuttet prisene klokken sju mandag morgen, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Nettavisen.

Rema 1000 var også kjapt ute med nye priskutt.

– Hos Rema 1000 skal vi skal ha de laveste prisene, lettbrus er intet unntak. For oss er det viktig at kundene finner de varene de ønsker å kjøpe til markedets laveste priser, sier kommunikasjonssjef Ann-Kristin Pettersen i Rema 1000 til Nettavisen.

Four Seasons dagligvare har åpnet i Citygården 

Vil redusere sukkeravgiften

Arvin sier at de kutter prisen på sukkerfri brus for å få redusert sukkerinntaket hos kundene sine. 

 – Vi gjør dette fordi brus er blant de største kildene til sukkerinntak i Norge. Vi har satt som mål å selge mindre sukker til kundene og da er det et godt tiltak.

– Men er lettbrus sunt?

– De undersøkelsene vi har sett på sier tydelig at det er trygt å bruke lettbrus. Det sunneste er naturlig nok vann. Men står valget mellom lett og sukkerholdig brus, slik tilfellet er for mange, så er lettbrus det beste alternativet hvis du er opptatt av begrense sukkerinntaket, sier Arvin.

– Hva med sukkerfri saft? Sette dere ned det også?

– Vi skal være billigst også på denne varegruppen, men akkurat nå har vi valgt å kjøre priskutt på lettbrus, sier Arvin.

LES OGSÅ: Full appelsinkrig mellom lavpriskjedene

Tredje kutt

Dette er langt ifra første gang Kiwi starter med priskutt i en hel kategori.

I fjor kuttet Kiwi prisen på hygieneprodukter med opp til 40 prosent, og de to konkurrentene svarte umiddelbart.

Tidligere i år kuttet Kiwi prisen på taco- og pizzaprodukter med mellom 10 og 40 prosent. Igjen var Extra og Rema 1000 på pletten umiddelbart med like store eller større priskutt.

Satt opp avgiften

Både sukkerbrus og lettbrus fikk et betydelig prishopp som følge av den såkalte «sukkeravgiften». Særavgiften på alkoholfrie drikkevarer, som omfatter drikkevarer som tilsatt sukker eller søtstoff, økes med 40 prosent.

Arvin avviser at priskuttet er et svar på avgiftsøkningen på lettbrus som kom til nyttår.

– Dette handler om å redusere sukkerinntaket, slik vi har forpliktet oss til å arbeide for, sier Kiwi-toppen.

LES OGSÅ: Nordmenn strømmer over grensen for å kjøpe billig godteri

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken