Nå har Hæhre sørget for at en av de verste flaskehalsene på E6 er historie

Artikkelen er over 1 år gammel

Torsdag var det storslått feiring på Helgeland – takket være BetonmastHæhre.

DEL

E6 er en av Norges aller viktigste veier, der den strekker seg fra sør til nord i landet. BetonmastHæhre har sørget for at den viktige veien, som blant annet har inspirert DDE til en egen sang, har blitt betydelig bedre på Helgeland i Nordland.

6,5 milliarder kroner koster det å oppgradere 143 kilometer av veien, skriver NRK Nordland.

Oppgraderingen foregår over ti delstrekninger og denne høsten åpner fem av dem.

LES OGSÅ: 50 nye tatt i lære hos BetonmastHæhre

15 kilometer

Den ene av delstrekningene er på 15 kilometer, og erstatter en av de største flaskehalsene på det som så langt har vært en av europaveiens største flaskehalser.

«Nittigraderssvingen» har lokalt i Nordland vært et godt kjent begrep, som også sier mye om hva bilistene på Helgeland kan glede seg over å bli kvitt.

– Den har vært en skikkelig flaskehals. Alle som har kjørt E6 har husket denne svingen, spesielt store kjøretøy og spesialtransport har hatt store problemer, sier regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen til NRK.

(Saken fortsetter under bildet)

TEGNINGEN: Her ser vi illustrasjon av den gamle og nye veien. «Nittigraderssvingen» er merket med rød ring.

TEGNINGEN: Her ser vi illustrasjon av den gamle og nye veien. «Nittigraderssvingen» er merket med rød ring. Foto:

Etter oppgraderingen skal trafikantene nå kjøre gjennom en 620 meter lang tunnel og deretter rett ut på den nye og langt bredere brua.

– Det gir bedre trafikkflyt og fører i tillegg at beboerne her får en helt annen hverdag. De slipper å få trafikken helt opp i bebyggelsen, sier Naimak.

LES OGSÅ: BetonmastHæhre i kamp om kjempekontrakt

Mer klart før jul

Senere i høst åpner de neste tre parsellene i prosjektet for trafikk – ytterligere 15,5 kilometer av det nye veganlegget. Disse skulle egentlig være ferdig før til neste år, men entreprenør BetonmastHæhre har framskyndet arbeidet.

Dermed gjenstår bare de tre nordligste parsellene, omtrent fra Krokstrand og opp til Bolna på Saltfjellet, en del som er ventet å stå ferdig neste høst. 

Artikkeltags