Se hva som har skjedd med lysene

Av

Her snakker vi en revolusjon!

DEL

Å ha godt lys på bilen er ekstra viktig i et land som Norge. Særlig merkes det godt i årstiden vi nå er inne i. Med regn, ofte våt veibane, og stadig mindre dagslys.

De siste årene har det skjedd en rivende utvikling nettopp på billysene. Det første gjennombruddet kom med halogen. Så kom xenonlyktene og i det siste: LED- og laserlys.

Mye av dette har først kommet på store og dyre biler. Så har det blitt filtrert nedover i modellprogrammene og blitt tilgjengelig for stadig flere.

Et godt eksempel på hvor langt utviklingen har kommet, finner vi i nye Ford Focus.

FRA ARKIVET: Vil ha nye regler for ekstralys

Sammenligner tre biler

Den kommer med Fords adaptive LED- hovedlys, et nytt kamerabasert prediktivt kurvelyssystem leser svinger og veimarkeringer opptil 65 meter foran bilen og tilpasser lyset deretter. I tillegg kan systemet se veiskilt som stoppskilt og rundkjøringskilt og justere lyset for maksimale lysforhold.

Kommer du for eksempel inn i en rundkjøring, blir lysstrålen bredere slik at du lettere ser eventuelle fotgjengere eller syklister på fortauet ved siden av.

Som en illustrasjon har Ford laget en sammenligning mellom lyset fra tre av sine modeller: Escort fra 1968, Focus fra 2003 og dagens Focus-modell. Forskjellen er enorm, og visualiserer hvor mye mer dagens sjåfører ser av veibanen og omgivelsene foran bilen.

Veiene endres hele tiden

– Drømmen er å gjøre det like lett å kjøre i mørket som på dagtid. Med denne teknologien er vi på god vei til å nå det målet. Selv om GPS og bilens kartverk er en svært god kilde til informasjon, gjør avlesningen av trafikkskilt at du får enda bedre informasjon om kjørebanen foran deg, sier ingeniør med spesialitet innenfor lysforskning i Ford Europa, Michael Koherr.

Årlig endres kjøremønsteret på hele 15 prosent av europeiske veier. Det gjør at GPS-systemet alene ikke er nok til å forutse hvordan den mørklagte veibanen foran sjåføren til enhver tid ser ut.

Ved å lese av både trafikkskilt og veimerking, registrerer bilen en sving lenge før sjåføren svinger på rattet, også når veibanen ikke stemmer overens med kartdataene i bilens GPS-system.

(Saken fortsetter under bildet)

STADIG MER VANLIG: Nye Ford Focus er et godt eksempel på at også folkelig prisede biler kommer med svært avansert lysutstyr.

STADIG MER VANLIG: Nye Ford Focus er et godt eksempel på at også folkelig prisede biler kommer med svært avansert lysutstyr.

LES OGSÅ: Dette er forskjellen med og uten refleks

Tre ganger så stor risiko

Frontkameraet til nye Ford Focus jobber også sammen med førerassistanseteknologien som hjelper sjåføren å holde bilen midt i sitt kjørefelt og avstanden til bilen foran. Systemet leser også trafikkskiltene, og kan sammen med bilens navigasjonssystem tilpasse farten etter gjeldende hastighetsbestemmelser.

Ifølge eksperter er det hele tre ganger så stor risiko for å komme ut for en trafikkulykke med dødelig utgang om natten. Spesielt fotgjengere er utsatt. Ifølge Statens vegvesen ble 48 fotgjengere drept i perioden 2012-2017. Av disse var det 30 som ikke brukte refleks.

Fords adaptive LED hovedlys blender også automatisk ned for motgående kjøretøy. Studier viser at dette aktiverer fjernlys opptil ti ganger oftere enn når det skrus på manuelt. Ford utvikler nå også en ny type teknologi hvor et infrarødt kamera ser både fotgjengere, syklister og større dyr i mørket på opptil 120 meters avstand.

Artikkeltags