Hæhre milevis foran skjema på Helgeland

Helgeland Nord,. Hæhre entreprenør. E6

Helgeland Nord,. Hæhre entreprenør. E6 Foto:

Flere mil med ny E6 på Helgeland står ferdig lenge før kontraktsdato. Hæhre Entreprenør og Skanska bygger veien.

DEL

Det er Byggeindustrien og bygg.no som melder om at de to veibyggerne ligger foran skjema.

Utbyggingsstrekningen E6 Helgeland nord og sør er på 13 mil.

– Jeg er imponert over framdriften og jeg er stolt av det vi har fått til sammen med entreprenørene og involverte kommuner, sier prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Drøyt tre år etter at Hæhre Entreprenør startet arbeidet ved Helgeland nord, ligger selskapet godt an.

I fjor ferdigstilte Hæhre parseller 15 måneder før kontraktsdato, og i høst kunne Statens vegvesen, med samferdselsminister Jon Georg Dale til stede, åpne ytterligere to parseller i god tid før opprinnelige planer.

I høst ble det også lagt dekke og satt trafikk på ytterligere 15 kilometer ny E6, som skal gjøres ferdig til våren.

Også Skanska ligger meget godt i rute ved sine parseller i sør.

– I nord er det satt trafikk på 42 av i alt 62 kilometer ny E6 som Hæhre har i sin kontrakt, mens i sør har Skanska ferdigstilt 60–70 prosent av sine 58 kilometer, og de har signalisert at de vil overlevere mye tidligere enn kontrakten tilsier, opplyser Nyland til Byggeindustrien.

Åpnet tidligere enn planlagt

Hæhre Entreprenørs 62 kilometer lange utbyggingsstrekning ved E6 Helgeland nord er delt i ti parseller. Daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør sier de ved hoveddelen av prosjektet har hatt en framdrift som ligger langt foran opprinnelige planer.

– For hoveddelen av prosjektet har vi hatt vesentlig bedre framdrift enn hva kontrakten la opp til. Dette har resultert i at flere av parsellene har blitt åpnet mye tidligere enn planlagt, opplyser han.

Han tilføyer samtidig at de på enkelte parseller også har hatt utfordringer med framdriften.

– Årsaken til dette er manglende tilgang til deler av anlegget over relativ lang tid. Forhold som ikke godkjent reguleringsplan, og sluttføring av endelig avtale mot grunneiere, er noen av årsakene til forsinkelsene, forteller Roen.

Fjernet flaskehals

For to måneder siden fjernet Hæhre det som så langt har vært en av europaveiens største flaskehalser.

«Nittigraderssvingen» har lokalt i Nordland vært et godt kjent begrep, som også sier mye om hva bilistene på Helgeland kan glede seg over å bli kvitt.

– Den har vært en skikkelig flaskehals. Alle som har kjørt E6 har husket denne svingen, spesielt store kjøretøy og spesialtransport har hatt store problemer, sa regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen til NRK i september.

LES OGSÅ: Hæhre & Isachsen sørger for tidenes Volvo-kjøp

Artikkeltags