BetonmastHæhre i kamp om kjempekontrakt

MÅ FRAM MED KALKULATOREN: Lars Hæhre & Co hos BetonmastHære, må framover kalkulere seg fram til hvordan de skal få tilslaget på tunneljobben på E69 i Nord-Norge.

MÅ FRAM MED KALKULATOREN: Lars Hæhre & Co hos BetonmastHære, må framover kalkulere seg fram til hvordan de skal få tilslaget på tunneljobben på E69 i Nord-Norge. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

BetonmastHæhre vil bygge ny tunnel på E69 mot Nordkapp.

DEL

I august avgjøres det hvem som får kontrakten på å bygge den nye Skarvbergtunnelen på veien til Nordkapp, som er årets største veiprosjekt i Nord-Norge.

Et av selskapene som er funnet kvalifisert og er invitert til å legge inn anbud på jobben, er BetonmastHæhre.

898 millioner

Prosjektet har en kostnadsramme på 898 millioner kroner, og planen er allerede i høst å starte byggearbeidene til tunellen som skal stå ferdig høsten 2021.

I tillegg til Skarvbergtunnelen på 3,5 kilometer, omfatter prosjektet også bygging av 3,5 kilometer vei nord for tunellen.

Skredutsatt strekning

Dermed fjernes en av de mest skredutsatte strekningene på hele E69, som førte til at Nordkapp var isolert flere dager i vinter, skriver bygg.no.

Det er fem selskaper som kjemper om kontrakten, og foruten BetonmastHære er det Implenia Norge AS, Kruse Smith Entreprenør AS, Leonhard Nilsen & Sønner AS og Skanska Norge AS, som er invitert til å legge inn anbud på jobben.

– Vi er veldig fornøyd med kandidatene. Vi vurderer alle fem som meget godt kvalifiserte til å gjøre jobben, og regner med at det blir god konkurranse, sier delprosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen, til bygg.no.

Artikkeltags