BetonmastHæhre erobret enda et fjell

SISTE SALVE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utløste den siste salven under oppsyn av Albert Hæhre (t.v.).

SISTE SALVE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utløste den siste salven under oppsyn av Albert Hæhre (t.v.). Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det smalt som det skulle da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utløste den siste salven på den 3,2 kilometer lange tunnelen. Albert Hæhre fulgte med fra sidelinja.

DEL

Denne gang var det Tjernfjelltunnelen på rv. 77 i Saltdal i Nordland som fikk gjennomslag - med BetonmastHæhre som «bas».

Etter 3230 meter er det blitt hull gjennom fjellet, og dermed går anleggsarbeidene over i en ny fase.

LES OGSÅ: Hæhre & Isachsen vokser mer

Det var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som fikk avslutte tunneldrivingen med å trykke på knappen sammen med sprengningslederen. Dermed ble 800 kilo sprengstoff fyrt av om lag 450 meter inn i fjellet, noe som merktes godt utenfor på Junkerdalssida av fjellet. Dette skriver Statens vegvesen på sin nettside.

LES OGSÅ: Storhandler norske dumpere

GJENNOMSLAGET: Gjennomslaget kom 20. februar.

GJENNOMSLAGET: Gjennomslaget kom 20. februar. Foto:

Tunnelarbeidernes dag

- Dette er en milepæl som først og fremst er tunnelarbeidernes dag, og den markerer vi gjerne sammen med dem. Det er også en fin anledning til å takke BetonmastHæhre for samarbeidet og godt utført arbeid så langt, sier prosjektleder Arild Hegerberg.

Etter et gjennomslag forsvinner mange av tunnelarbeiderne sammen med mye av det tyngste utstyret. Nå fortsetter prosjektet med andre oppgaver.

- Vi gleder over oss over milepælen i dag, men det er altså mye som gjenstår før trafikantene kan kjøre tunnelen og det nye vegsystemet. Hvis alt går etter planen åpner vi i løpet av høsten 2019, sier prosjektleder Arild Hegreberg i Statens vegvesen.

Fakta

Rv. 77 er en ca. 34 km lang mellomriksveg som går fra E6 i Saltdal i Nordland i vest til svenskegrensa i øst.

Tunnelen blir ca. 3,3 kilometer lang inkl. portaler.

Det er sprengt om lag 670 salver

Det er tatt ut ca. 280 000 m3 stein

Dette tilsvarer om lag 35 000 lastebillass

Det er montert ca. 21 000 sikringsbolter

Det er brukt ca. 14 000 m3 betong brukt til fjellsikring

Saltdalsfirmaet Kristensen Maskin AS gjorde forarbeidene til tunnelarbeidene i februar–april 2016.

BetonmastHæhre bygger tunnelen og veg på begge sider, og startet i oktober 2016.

Første tunnelsalve gikk 04.11.2016.

Gjennomslaget kom 20.02.2018.

Anleggsarbeidet skal etter planen være fullført høsten 2019.

Prosjektet er statlig finansiert.

Kilde: vegvesen.no

Artikkeltags