«Alle» elsker Bygdeposten

BYGDEPOSTEN: - Vi er stolte og ydmyke over gode tilbakemeldinger, sier redaktør Knut Bråthen (i midten foran). Her foreviget sammen med nyhetsredaktør Torunn Bratvold (bak til v.), sportsansvarlig Eirik Gullord, mediekonsulent Merete Risan, journalist Thormod R. Hansen og journalist/nettleder Stig Odenrud. Foran: mediekonsulent Nina Sandsbråten (til v.) og journalist Boel Kristin Støvern.

BYGDEPOSTEN: - Vi er stolte og ydmyke over gode tilbakemeldinger, sier redaktør Knut Bråthen (i midten foran). Her foreviget sammen med nyhetsredaktør Torunn Bratvold (bak til v.), sportsansvarlig Eirik Gullord, mediekonsulent Merete Risan, journalist Thormod R. Hansen og journalist/nettleder Stig Odenrud. Foran: mediekonsulent Nina Sandsbråten (til v.) og journalist Boel Kristin Støvern. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Den årlige Afakta undersøkelsen – selve dypdykket blant avisenes lesere kom i tirsdag: Den er tindrende klar: leserne elsker Bygdeposten.

DEL

86 prosent av leserne svarer nemlig at de svært fornøyd og ganske fornøyd med produktet. Norske aviser er under press. Bygdeposten derimot fortsetter sin seiersgang rundt om i Krødsherad, Sigdal, Modum og i de delene av Øvre Eiker hvor avisen satser.

Konklusjonen fra TNS Gallup som har laget, og stått for den praktiske gjennomføringen av undersøkelsen, skriver følgende:

«Kundetilfredsheten for Bygdeposten holder seg tilnærmet stabil fra 2016 til 2017. Den er på 105 poeng (over 95 anses for å være meget bra). Det er en meget bra score», skriver de i sin sluttkommentar.

Sjefen er fornøyd

Med en slik poengsum er Bygdeposten en av de avisene i Norge der leserne er mest fornøyd med produktet. Det er bra også med tanke på avisen som annonseorgan.

– Dette er et fantastisk resultat, ja det er nesten så man blir målløs, sier ansvarlig redaktør Knut Bråthen. Afakta er en stor undersøkelse der de som blir intervjuet må svare på en lang rekke spørsmål om sine medievaner og om avisen de abonnerer på.

– Det fine med Afakta er at den går i dybden. Dette er ikke en undersøkelse der de bare stanser en tilfeldig forbipasserende på gaten. Derfor er jeg veldig glad og ydmyk for resultatet. Når det er sagt må dette ikke bli en sovepute. Også vi har punkter der vi må forbedre oss. Det gjelder kanskje først og fremst digitalt, sier redaktør Bråthen.

Stor innsats

Redaktøren kan ikke få fullrost jobben som gjøres dag ut og dag inn blant de fast ansatte og avisens frilansjournalister som arbeider på enkeltoppdrag. Bråthen sier at det å lage lokalavis og speile nyhetsdøgnet ikke er en jobb, men en livsstil.

– Det jeg ser er en stab som sjelden ser på klokka. Det lyser i Bygdepostens lokaler fra før klokken syv på morgenen og mange ganger slukkes ikke lyset før klokken 22. Det arbeides sent og tidlig. Det er krevende, men det binder oss sammen.

– Vi er som en stor familie. Vi deler sorger og vi deler gleder. Jeg føler vi har et unikt arbeidsmiljø. Jeg kan ta ett eksempel: ved en brann for ikke lenge siden sto tre av journalistene klare til å rykke ut, selv om det var godt over normalt sengetid. Det er sånt som varmer et redaktørhjerte, sier Bråthen.

Mobil-lesing øker

Før i tiden var det ett tall som gjaldt i avisverden – antall betalende abonnenter på papiravisen. Dette er i rask endring. Den siste undersøkelsen viser det er lesing av nyheter på mobil som øker mest. Det er kanskje ikke så overraskende, med tanke på at en stadig økende gruppe går rundt med en smarttelefon i lomma.

– Ja, hvem skulle trodd at det kom til å skje. Da jeg startet i Drammens Tidende for 30 år siden sendte vi film med toget fra Vikersund. Vi hadde all verdens tid fordi nyheten ikke skulle på før dagen etter.

– I dag forlanger leserne at de skal bli oppdatert raskt. Det nytter ikke å si at vi skal vente til neste dag. Det stiller oss overfor nye utfordringer – både ved at vi må ha skoa på de timene i døgnet folk er våkne, og det stiller oss overfor hyppigere etiske dilemmaer fordi vi har mindre tid på å produsere sakene. Samtidig er mobilen et fantastisk arbeidsverktøy. Tenk at vi kan lage nyheter med telefonen, sier Bråthen, som legger til at de som skal overleve i denne bransjen i hvert fall ikke må være sterkt rammet av nostalgi om det som var.

Digitalt framover

– Tallene taler for seg selv. Framtiden er nok digital. Det har de fleste nå innsett, og jeg har ikke tenkt at Bygdeposten skal gjøre samme feil som ledelsen i Kodak i sin tid gjorde, da de ikke satset på digitalkameraer, men tviholdt på det gamle. Fortsatt står papiravisen sterkt, men vi ser at andelen som prioriterer å lese oss digitalt øker mest.

463 har svart

Undersøkelsen er gjennomført ved å dybdeintervju 463 personer. Dette fordeler seg på 70 fra Sigdal, 30 fra Krødsherad, 228 fra Modum, 49 fra Øvre Eiker og 86 personer som bor andre steder.
Av disse har 95 prosent svart at Bygdeposten er den viktigste kilden til lokale nyheter.

– Det som kanskje gleder meg aller mest er at vi oppfattes å ville det beste for lokalsamfunnet, og at vi er med å skape et inntrykk av at dette er et godt sted å bo. Vi har fått noe kritikk for å være for kritiske, men leserne klarer åpenbart å se at når vi stiller kritiske spørsmål så er vi med å gjøre debatten levende og at dette gjør lokalsamfunnet vårt bedre, sier Bråthen.

– Hva er ikke så bra?

– Vi får noen tilbakemeldinger i undersøkelsen om at leserne ønsker noe mer politikk og enda hyppigere oppdateringer på nettutgaven. Det blir de viktigste arbeidsoppgavene det neste året, avslutter en meget fornøyd redaktør.

Artikkeltags