Derfor har du fri på mandag

Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Jul, påske og til og med Kristi himmelfart har de fleste nogen lunde greie på. Men vet du hva som er greia med pinse?

DEL

– Det har noe med han derre Jesus å gjøre. Var det når han kom ned igjen kanskje? Dette bør jeg kunne, for jeg er jo fra bibelbeltet, svarte Mathilde Sele fra Stord da Drammens Tidende spurte folk på gata om høytiden på denne tiden i fjor.

Svaret får et halvt poeng.

Den hellige ånd og kirkens bursdag

Pinsen kalles kirkens tredje store fest, og skal være til minne om at Den hellige ånd kom til apostlene etter at Jesus hadde reist til himmelen – på Kristi himmelfartsdag.

Derfor er pinsen også kirkens bursdag, eller mer formelt: første pinsedag regnes som dagen da den kristne kirken ble grunnlagt.

De kristne høytidsdagene i Norge er 1. juledag, 1. påskedag og 1. pinsedag. Sistnevnte faller alltid sjuende søndag etter første påskedag. Ved siden av disse er også 1. mai og 17. mai høytidsdager i Norge.

Helligdagsfreden

Vet du forresten hva som er forskjellen på en høytidsdag og en helligdag? Det kan være greit å vite, blant annet fordi at lovene som gjelder for helligdager ikke nødvendigvis også gjelder høytidsdagene.

Følgende dager er helligdager i Norge:

  • Vanlige søndager
  • Nyttårsdag
  • Skjærtorsdag, langfredag, første påskedag og andre påskedag
  • Kristi Himmelfartsdag
  • Første og andre pinsedag
  • Første og andre juledag

Her gjelder det å holde tungen rett i munnen, for en dag kan altså være både helligdag og høytidsdag, slik som første pinsedag.

Høytidsdagene er lovfestede fridager. Helligdager er dager for såkalt gudstjenstlige handlinger, og du har i utgangspunktet krav på fri også disse dagene.

På helligdagene skal det være helligdagsfred, som betyr at du ikke skal forstyrre med «utilbørlig larm».

Det betyr at du på 17. mai i år kunne klippet gresset så mye du ville, men at du hver søndag – og førstkommende mandag – må la den stå, hvis du vil holde deg innenfor loven.

LES OGSÅ: Er du klar over at disse tingene ikke er lov?

Kilder: Store Norske Leksikon og kirken.no

Artikkeltags