Slik får magen din det godt på julebordet

Enkle forholdsregler kan gjøre at magen din får det bedre både under og etter julebordet.

Enkle forholdsregler kan gjøre at magen din får det bedre både under og etter julebordet. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Sju gode råd fra ernæringsfysiologen.

DEL

Bedriftens julebord er for mange årets selskapelige høydepunkt. Men møtet med fet julemat kan bli i meste laget for uforberedte mager. Klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møllers gir deg gode råd for å ta vare på magen, samtidig som du koser deg rundt julebordet. 

– Julebordet er en fin anledning til å kose seg med kolleger og venner, og som regel serveres det jo tradisjonell julemat. Ribbe, pinnekjøtt og lutefisk er de vanligste rettene, og av disse er ribbe det som er skumlest for magen. Det sier Kristine Møller, klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo, og talsperson for informasjonssiden Mageguiden.no til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Ta den tiden du trenger

Hun sier det er noen enkle grep folk kan ta dersom man har tatt munnen for full på julebordet.

– Får du til en gåtur, for eksempel til jobb, vil du føle deg mindre stinn. Og ikke vær flau for å ta tiden du trenger på do. Alt du spiste og drakk skal ut igjen, og det kan være at det går tregere enn vanlig. Kroppen trenger å slappe av, og få gjort det den skal – dette kan gi deg en bedre dag. Dersom du har halsbrann bør du unngå sjokolade og sure drikker som brus og kaffe. På alle apotek får du effektive syrenøytraliserende preparater, for eksempel Novaluzid, uttaler Kristine Møller.

Sju gode råd

Men målet må jo være å ta forholdsregler slik at magen ikke har behov for redningstiltak dagen etter. Ernæringsfysiologen gir deg sju gode råd, slik at du ikke behøver å grue deg til julebordet.

1. Drikk vann

Husk å drikke nok vann! Alkohol kan gi halsbrann og gjøre deg unødvendig mett og stinn. Forsøk derfor å drikke to glass vann for hvert glass alkohol. Unngå Farris og annen kullsyreholdig drikke hvis du er plaget med luft i magen.  

Oslo, Norway 20151204.
Kvinne på julebord. Norsk tradisjonell julemat. 
Spiser pinnekjøtt og drikker rødvin. Trøtt. Deprimert. Ensom.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NB! MODELLKLARERT

Oslo, Norway 20151204. Kvinne på julebord. Norsk tradisjonell julemat. Spiser pinnekjøtt og drikker rødvin. Trøtt. Deprimert. Ensom. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix NB! MODELLKLARERT Foto:

2. Mindre fett

Skjær vekk synlig fett på maten du spiser. Fettet forsinker fordøyelsen, kan gi halsbrann og økt magebesvær som oppblåsthet og mageknip. Dette er samtidig en enkel måte å fjerne unødvendige kalorier på.

3. Velg saus

Av alt det gode du får servert på julebordet, er det lurt å være spesielt oppmerksom på ribba.Ribbefettet forsinker fordøyelsen, bidrar til at du føler deg stappmett – og kan gi halsbrann og i verste fall forstoppelse. Hvis du kan velge – ta saus i stedet. Det er lettere for magen.

4. Porsjon to

Du må ikke spise to runder med lutefisk eller ribbe, selv om det er kjempegodt. Dersom du ønsker to porsjoner, la den andre porsjonen være vesentlig mindre enn den første. Du har ikke større magesekk bare fordi utvalget er stort, merkelig nok.

Ved et koldtbord gjelder det å ta bevisste valg, som å spise mest pålegg og mindre brød, eller fylle tallerkenen med mye grønnsaker og mindre av varmmaten. Er det mye godt pålegg du ønsker å smake på, kan du unngå unødvendige brødskiver ved å dele skiven i to eller flere biter, og ta forskjellig pålegg på hver bit.

Oslo, Norway 20151204.
Illustrasjon. Silhuett. Mann som drikker akevitt. Jul. Julemiddag. Julebord. Alkohol.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NB! MODELLKLARERT

Oslo, Norway 20151204. Illustrasjon. Silhuett. Mann som drikker akevitt. Jul. Julemiddag. Julebord. Alkohol. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix NB! MODELLKLARERT Foto:

5. Spis sakte

Når du spiser sakte, er det større sjanse for at du oppfatter når kroppen forteller deg at den er mett. I sosiale lag som julebord kan det være lettere å spise sakte, skravla går jo som regel hos de fleste.

6. Planlegg dagen

Styr dagens måltider med tanke på kveldens utskeielse. Sørg for at måltidene er magre og fulle av karbohydrater, protein og fiber. Frokostblanding og havregrøt er gode alternativer.

7.  Fysisk aktvitet

Kan du få inn litt fysisk aktivitet dagen du skal på julebordet, for eksempel gå til og fra jobb? Da får kroppen beveget seg, og det gjør godt for magen. Kanskje du kan arrangere en felles gåtur til stedet der julebordet skal være? (ANB)

Artikkeltags