Tar vannprøver i Loeselva

VANNKVALITET: Eugen Myhr og Christine Rinck i Statens vegvesen tar vannprøver i Loeselva.

VANNKVALITET: Eugen Myhr og Christine Rinck i Statens vegvesen tar vannprøver i Loeselva. Foto:

I forbindelse med utvidelsen av E134 mellom Mjøndalen og Hokksund, tas det nå prøver tre steder i Loeselva for å sikre vannkvalitet.

DEL

(Eikerbladet) For å holde kontroll på vannkvalitet under anleggsarbeidet med E134-prosjektet, tar veivesenet vannprøver tre steder før, under og etter høstens anleggsjobb er unnagjort.

– Vi tar vannprøver oppstrøms og nedstrøm de to kulvertene. Den tredje vannprøven tas mellom de to betongundergangene, forteller byggeleder Aud Solberg i Statens vegvesen i en pressemelding.

LES OGSÅ: Nå er den store E134-jobben startet

Vannkvalitet

Elva krysser nemlig under E134 på to steder mellom avkjøring Steinberg vest og flyplassen ved Hokksund. Under veien går elva i betongkulverter.

Når veien skal bygges bredere må også disse betongløpene under veien utvides tilsvarende for å sikre god gjennomstrømming i elva.

Det er ytre miljørådgiver Christine Rinck og kontrollingeniør Eugen Myhr som tar jobben med å finne passende steder å ta prøvene.

Når de har funnet det, tar de fram en teleskopstang med en liten vannbeholder festet på tuppen. Stanga føres forsiktig ut i vannet omtrent midt i elva og dukker ned for å fylle beholderen.

Saken fortsetter

Vannprøvene tas på tre steder mellom flyplassen og Steinberg vest. Deretter leveres prøvene til analyse i et laboratorium i Moss.

Vannprøvene tas på tre steder mellom flyplassen og Steinberg vest. Deretter leveres prøvene til analyse i et laboratorium i Moss. Foto:

LES OGSÅ: Parkering i Mjøndalen: – Er det fritt fram å parkere hvor man vil?

Til laboratorium

Det samme gjentas to andre steder. Når vannprøvene er tatt sendes de til uhildet kontroll hos en kvalifisert og godkjent faginstans på vannprøver.

– Eurofins heter firmaet som behandler vannprøvene. De har laboratorium i Moss, men hentemottak i Lier, forteller Christine Rinck i Statens vegvesen. 

Veiprosjektet legger vekt på å ta de nødvendige miljøhensyn under anleggsfasen på om lag halvannet år.

LES OGSÅ: Nedre Eiker blant de best forberedt på ekstremvær

Artikkeltags