Tidligere i vinter, fortalte Broom om en Tesla-eier som var uheldig med bilen sin i en maskinvask på en bensinstasjon.
Midt i vasken åpnet plutselig bakluka seg, og ville ikke lukke igjen.
Heldigvis rakk eieren å komme seg til nødstopp-knappen i tide til å hindre større skader på bilen.
Han er imidlertid ikke den eneste som har opplevd problemer med maskinvask. Faktisk skjer det i snitt flere ganger hver dag!
Ikke alltid lett å bli enige
Gjensidige mener nemlig at det er mellom 500 og 1.000 uhell årlig, der biler skades i vaskehaller. De alene har inntil 200 saker.
De fleste løser seg raskt og greit. Men i en del av dem oppstår det «krangler», det vil si uenighet om hvem som har ansvaret for skaden. Er det bilisten eller bensinstasjonen – eller begge?
– Noen ganger er det usikkerhet om det er feil ved maskinen, eller om bilisten kan skylde seg selv, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
(Saken fortsetter under faktaboksen)
Vasket både bil og eier
Voll forteller videre om et tilfelle de har fått inn: En mann åpnet døren og forsøkte å skru av antennen da maskinen startet, men rakk det ikke før vaskebørstene nådde han. Både mann og bil fikk seg en kraftig såpevask og bilen ble full av vann.
– Av og til er det dårlig informasjon om hvordan vaskemaskinen skal benyttes. Med noen enkle grep både fra bensinstasjoner og forbrukere kan mye unngås. Det kan for eksempel være god skilting om hvordan portene for inn- og utkjøring fungerer, forteller han.

Mange lager farlige situasjoner – uten å vite det selv
Dette dekkes av forsikringen
Mange er naturligvis usikre på hva som skjer hvis uhellet er ute. Kort oppsummert kan det oppsummeres slik:
- Hvis bensinstasjonen har ansvaret, dekkes hele skaden på bensinstasjonens ansvarsforsikring med fratrekk av stasjonens egenandel. Den må stasjonen betale «offeret» direkte.
- Hvis bilisten får ansvaret, brukes den vanlige kaskoforsikringen.
- Hvis bilisten ikke har kasko, må vedkommende ta regningen selv.
- Får bilisten ansvaret og det kun er en glasskade, er egenandelen 2.000 kroner, men det er ikke bonustap.
- Får bilisten ansvaret og det er en karosseriskade, er det ordinær egenandel og et mulig bonustap.

Kåret til sikreste nybil av alle i 2017