Banker får kjeft for «tåkepriser»

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser store sprik i hvor gode banker og fondsforvaltere er til å vise prisene på fond.

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser store sprik i hvor gode banker og fondsforvaltere er til å vise prisene på fond. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er store forskjeller i hvor gode banker og fondsforvaltere er til å vise prisene på fond.

DEL

Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Rådet mener KLP og DNB imponerer, men er skuffet over Sparebank1 og Nordea.

– Som kunder må vi kunne forvente at pris er godt synlig i enhver sammenheng, også når aksjefond blir presentert for oss. Å vise prisen sammen med produktet er standard i nettbutikker i alle andre bransjer, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Han påpeker at selskapene med enkle grep kan synliggjøre priser bedre og dermed klatre oppover i målingen.

– Et første grep er å la forbrukerne slippe å sette i gang kjøpsprosessen før de får vite prisen, sier Jensen.

Mye informasjon – ikke pris

Dårligste storbank er Nordea med bare 53,3 poeng. Likevel er det bankene i Sparebank 1-gruppen som imponerer fagdirektøren minst.

– Kundene får vite hvilket fond de bør kjøpe, men ikke prislappen. Faktisk må kundene trykke videre på kjøpsknappen uten å få vite prisen, sier Jensen.

Oslo  20120627.
Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, under en pressekonferanse i Forbrukerhuset onsdag.
Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Oslo 20120627. Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, under en pressekonferanse i Forbrukerhuset onsdag. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix Foto:

I undersøkelsen straffes aktørene ganske hardt for at pris ikke vises i fondsoversikten, og det er hovedårsaken til Nordeas svake poengsum.

– Nordea presenterer mange kolonner med mye informasjon i sin fondstabell, og det påfallende at det nettopp er prisen som mangler i oversikten. Det skal enkle grep til for å vise seg mer forbrukervennlig, sier Jensen.

Tar selvkritikk

Nordeas fondssjef, Petter Hermansen, sier til NRK at de ikke bevisst forsøker å skjule prisen for kundene, men han tar likevel selvkritikk.

– At Nordea kommer så dårlig ut er uheldig. Dette er en nyttig tilbakemelding som vi vil ta med oss når vi jobber for å bli bedre.

KLP er åpen om prisene, og av 100 maksimalt oppnåelige poeng får de 99,6. Blant storbankene er DNB klart best. Norges største bank oppnår 85,7 poeng. Neste storbank i rangeringen er Danske Bank, med 78,1 poeng. (ANB-NTB)

Å vise prisen sammen med produktet er standard i nettbutikker i alle andre bransjer.

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet

Artikkeltags