– Leserne vil ikke merke forskjell

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen (midten) fikk tirsdag beskjed om at A-pressens oppkjøp av Edda Media er godkjent med vilkår. Her flankert av A-pressens Anne Setsaas og Jens Olai Jenssen.

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen (midten) fikk tirsdag beskjed om at A-pressens oppkjøp av Edda Media er godkjent med vilkår. Her flankert av A-pressens Anne Setsaas og Jens Olai Jenssen. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Leserne kommer ikke til å merke noen forskjell på innholdet i lokalavisa når A-pressen blir deres nye eier, mener konsernsjef Thor Gjermund Eriksen.

DEL

(Siste) Eriksen framholder at innsparingene og kostnadskuttene konsernet akter å gjennomføre i de tidligere Edda-avisene først og fremst kommer til å skje i administrasjons- og produksjonsleddene. Redaksjonelt blir det bare tatt mindre grep, om noen i det hele tatt, ifølge konsernsjefen.

– Vi har ingen planer om å dele mer av fellesstoffet enn vi allerede gjør. Det er jo nettopp den lokale forankringen som er gullet i dette kjøpet, sa Eriksen på en pressekonferanse onsdag formiddag.

Derfor blir det forskjellig nyhetsstoff i forskjellige aviser, selv om noen av dem settes og produseres på samme sted, sier Eriksen. Synergieffektene beregner han til «noen hundre millioner» etter at Medietilsynet onsdag morgen offentliggjorde beslutningen om å tillate kjøpet av Edda Media, under forutsetning av at konsernet selger sju lokalaviser for å komme tilstrekkelig nær eierskapsbegrensningene i medieeierskapsloven.

Kjøpet ble gjort i desember i fjor for drøyt 1,7 milliarder kroner.

Fra før har Konkurransetilsynet pålagt A-pressen å selge Varden og den gamle A-presseavisen Demokraten i Fredrikstad. Nå krever Medietilsynet for sin del at også Smaalenenes Avis i Askim, Østlandets Blad i Ski, Rakkestad Avis, Enebakk Avis, Ås Avis og Vestby Avis blir solgt for å komme inn under eierskapsbegrensningene i medieeierskapsloven.

– Vi har hele tiden vært klar over Medieeierskapslovens begrensninger og at det kunne komme inngrep fra tilsynene i Østviken og Vestviken. Når vi nå ser hva resultatet av behandlingen i Medietilsynet og Konkurransetilsynet er blitt, har vi i all hovedsak grunn til å være fornøyde, sier Eriksen.

Økonomisk sett er salget av avisene i medieregionen Østviken og Varden i Vestviken av begrenset betydning for det sammenslåtte mediekonsernet. Avisene representerer 357 millioner kroner av konsernets totale omsetning på 5,5 milliarder kroner og i underkant av 20 millioner i brutto driftsresultat, ifølge en pressemelding fra A-pressen onsdag morgen.

Når prosessen er sluttført, vil A-pressen bestå av 71 papiraviser og ti rene nettaviser.

Medietilsynet legger vekt på at avisene som skal selges overlever og drives videre, og krever derfor at den som kjøper en av de større avisene også må overta en eller flere mindre aviser i samme geografiske område.

Agderposten Medier har allerede kjøpt Demokraten i Fredrikstad og har vist interesse for også å ta over Varden i Skien. Det er imidlertid ikke aktuelt å gå inn som eier i noen av de andre lokalavisene A-pressen skal selge, opplyser administrerende direktør Nils Kristian Gauslaa til NTB.

Odd Øie, som fra før har eierandeler i flere lokalaviser, bekrefter overfor NTB at han er interessert i å se hva A-pressen legger ut for salg og uttaler at spesielt Østlandets Blad er interessant.

Eriksen vurderer på sin side å klage på vedtaket i Medietilsynet, ikke så mye fordi han er veldig misfornøyd med løsningen som er valgt, men fordi det kan være strategisk smart i forbindelse med revideringen av medieeierskapslovgivningen. Endringer i rammeverket kan gjøre det aktuelt for A-pressen å kjøpe tilbake avisene som nå må selges. (ANB-NTB)

Artikkeltags