Rv. 35 må bli en firefelts vei!

NY VEI: Det trengs ny firefelts – ikke trefelts – riksvei 35 mellom Hokksund og Åmot, mener Jon Hovland (H).

NY VEI: Det trengs ny firefelts – ikke trefelts – riksvei 35 mellom Hokksund og Åmot, mener Jon Hovland (H).

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevDet finnes kun et alternativ for Rv. 35 på strekningen Åmot - Hokksund, og det er fire felt.

Det finnes dessverre mange motstandere til ny firefelts mellom Åmot og Hokksund. Enten generelt mot alt av ny vei, og de synes dagens vei er grei nok. Andre vil ha ny vei, men mener det greier seg lenge med tre felt.

Trafikktall viser at trafikken på RV35 er så stor at det tilsier fire felt. Dette er utredet og sikret. Hvis vi tar med normal utvikling, og at det er en del av ring fire nord for Oslo, vil veien med tre felt være for lite dimensjonert den dagen de åpner.

En del mener en trefelts vei holder lenge. For det første bygges det ikke trefelts vei lengre i Norge. Den er trafikkfarlig. For å sikre veien måtte det bygges fast midtdeler.

Hva med en fast midtdeler fra Åmot til Hokksund, som vil regulere om det er to eller en fil i din kjøreretning? Dagens vei er like mye en lokalvei som riksvei. Det finnes flere hundre private av- og på kjøringer. Hvordan skal dette løses med fast midtdeler?

Må det bygges mange rundkjøringer på strekningen, så folk kan få kommet over på motsatt side? Rundkjøringer skal ikke bygges på Europa- eller riksveier er det bestemt. Må det bygges filer på begge sider av trefelten, med planfrie kryss så folk får snudd der? Da vil det i realiteten bli femfelts vei...

Nei, enkleste løsning er ny trasé for firefelts vei, med få av og påkjøringer. Så beholdes gamleveien som lokalvei. Andre løsninger vil ikke fungere.

Vi må holde sterkt fokus på ny firefelts RV35, så den har en klar regulert trasé eller korridor til neste rullering av Nasjonal transportplan, NTP. Dagens trasé bør oppgraderes snarest med lys og litt breddeutvidelse, fra Skotselv til Langerudbakken, det vil gi mye større trafikksikkerhet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags