Toget er gått

LOKALTOG: I denne spalten forteller Odd Flattum om Randsfjordbanen mellom Hokksund og Hønefoss, den nye Ringeriksbanen og togpendling i «gamle dager». Arkivfoto

LOKALTOG: I denne spalten forteller Odd Flattum om Randsfjordbanen mellom Hokksund og Hønefoss, den nye Ringeriksbanen og togpendling i «gamle dager». Arkivfoto Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det er ikke lokaltog på Randsfjordbanen mellom Hokksund og Hønefoss mer. Lokaltogene ble lagt ned i 2001. Så ble det gjort et gjenopplivingsforsøk i 2003, men allerede året ble det lagt ned på nytt, og siden har det vært sånn.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Bergensbanen går fortsatt gjennom Modum, men det er bare to togstopp hver vei per dag. Et par passasjertog farer forbi uten å stoppe. Noen godstog går det fortsatt, men det hjelper ikke den som vil bruke toget for å reise.

Helt siden siste lokaltog gikk har lokalpolitikerne prøvd å få dem tilbake uten å lykkes. Det er forsøkt å få alle Bergenstog til å stoppe i Vikersund, men uten suksess.

Bekjennelse fra en mobilavhengig 

Randsfjordbanen, som har sitt navn etter det som opprinnelig var endestasjonen Randsfjord i sørenden av Randsfjorden, ble åpnet i 1868. Når vi i dag snakker om Randsfjordbanen, er det strekningen Hokksund–Hønefoss som menes.

Pendling er ikke noe nytt. Mange pendlet i tidligere tider også. Da var det jernbanen som ga skyss. Faren min var ansatt ved lokomotivstallen ved Oslo Vest i likhet med flere titalls andre fra distriktet vårt. (Den lå på Filipstad der det nå utvikles bolig- og næringsprosjekter under navnet «Fjordbyen»!) Han tok «tolvtoget» til Oslo. Det tok bortimot tre timer, men han var på jobb klokka tre. Så jobba han og flere av arbeidskameratene herfra såkalte «dobbeltskift». Det vil si fra tre om dagen til sju neste morgen. Så var det toget hjem til Vikersund med ankomst i titida. Deretter var det fri til neste dag og av sted med «tolvtoget» igjen. Det var en ordning arbeidskameratene var blitt enige om for å reise litt mindre og være litt mere hjemme. Dette holdt han på med i 30 år (1946-1976). Flere andre fra distriktet gjorde det samme.

Er du blitt krenket i dag? 

Jeg var en av mange som pendlet med tog til Hønefoss da vi gikk på «gym» (videregående skole (1958-1961). Andre pendlet til Drammen. Det var «sjutoget» om morgenen og halv tre toget hjem igjen. Vi tok en siste titt på leksene på morgentoget og spilte kort på hjemturen.

På søndagskvelden var Vikersund stasjonen full av ungdom som skulle reise med tog. De tok «nitoget» etter å ha vært på «sjuern» på kino. Toget stoppet på alle stasjoner og holdeplasser. Dette togtilbudet hadde samfunnet råd til den gang. Det gikk alltid et tog.

I dag går togene tett der det bor mye folk. Intercitytogene skal bringe folk raskt fram og tilbake til jobb i Oslo-området. Togene skal gå der det bor flest folk og det er mest penger å tjene for NSB. Toget er ikke et tilbud til de som velger å bo annerledes enn i ei blokk nær en jernbanestasjon. Det er en politikk som våre sentrale politikere har gått inn for. I de såkalte statlige retningslinjene som skal vær styrene for boligutvikling og jernbaneutvikling, heter det at en ønsker kompakt tettstedsutvikling rundt eksisterende knutepunkter. I Vestby for eksempel tar en sikte på å doble innbyggertallet fra dagens 17.000. Follobanen skal bringe folk til Oslo på rundt 20 minutter.

Unge med meninger og makt 

Ringeriksbanen er planlagt påbegynt i 2021. Den gir ei reisetid fra Hønefoss til Oslo på rundt en halvtime. Togene får en maksfart på 250 km/t. Hønefoss og Hole blir nye drabantbyer for Oslo. Det planlegges for ny stasjon på Sundvolden, men ikke helt problemfritt. Det bor altfor lite folk ved Sundvolden i dag til at det lønner seg med togstopp der sett med økonomøyne. Derfor forutsettes det at det bygges opp en ny landsby med mange togreisende.

Hvor blir det så av Randsfjordbanen oppe i dette?

Kanskje blir løsningen BUSS FOR TOG!

Lykke på reisen!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken