Er du blitt krenket i dag?

Skapte debatt: Finansminister Siv Jensens bruk av et indianerkostyme har skapt voldsom debatt. Har vi rett til å la oss krenke av alt mellom himmel og jord, spør forfatteren i denne artikkelen. Foto: Privat

Skapte debatt: Finansminister Siv Jensens bruk av et indianerkostyme har skapt voldsom debatt. Har vi rett til å la oss krenke av alt mellom himmel og jord, spør forfatteren i denne artikkelen. Foto: Privat

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Er vi i ferd med å bli et folk som ikke tåler spøk? Ser vi ikke lenger forskjell på skjemt og alvor? Fordi det alltid finnes noen som kan føle seg krenket av det vi gjør?

DEL

SpaltistDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Har vi rett til å la oss krenke av alt mellom himmel og jord?

Spørsmålet er betimelig med tanke på at både nyhetsredaksjonene og Hvermansen, sistnevnte i sosiale medier, nærmest gikk bananas over at finansminister Siv Jensen tillot seg å stille i indianerkostyme da Finansdepartementets folk, som vanligvis ansees som temmelig grå eminenser, samlet seg til høstfest forleden.

Det var en utkledningsfest med tre ulike temaer: «Superhelter», «fantasy» og «ville vesten». Finansministeren gikk for sistnevnte, derav indianerdrakten.

Den nyvalgte sametingspresidenten mente det var «smakløst» av finansministeren å bruke et truet urfolks symboler som en «morsom gimmick». En kvinnelig skuespiller mente det bare var «hvite, eldre menn» som støttet ministerens bruk av kostymet. Kommentarfeltene kokte, folk følte seg krenket – og nyhetsredaksjonene kjempet side om side for å få publisert og kringkastet hva folk virkelig mente om kostymebruken.

Noen kastet seg ikke med i hylekoret, for eksempel TV2s velkjente Davy Wathne - som klinket til: «Er det blasfemisk å kle seg ut som Jesus? Er jeg stormannsgal hvis jeg kler meg ut som Julius Cæsar?»

På Twitter skrev han: «Hvor humørløs er det mulig å bli?»

Mens kritikerne kalte Jensens kostyme for intet mindre enn kulturell appropriasjon, brakte Hadia Tajik inn et budskap med dobbelt bunn fra rosenes leir på Twitter: «Eg synes Siv Jensen er ein heilt fin Pocahontas, eg er meir kritisk til politikken hennar.»

Spørsmålet er om den vanlige mann og kvinne mener at urfolks kulturer og symboler ikke bør brukes som kostymer. Hvem har ikke i sin ungdom kledd seg ut som både cowboy, indianer, landstyrker, nonne, munk, sjørøver, hippie, punker og mye annet? Selv om det ikke er det denne debatten faktisk handler om.

Man trenger ikke et dypdykk i historien for å se at indianerne er et urfolk som har opplevd mye urett. Men skal vi ta alt så gravalvorlig at vi alle til slutt fremstår som et eneste, stort og konformt fellesskap – livende redde for at man kan komme til å fornærme eller krenke noen fordi man forsøker å være litt annerledes og skape smil, glede og latter i en helt vanlig hverdag?

Kan reaksjonene ha kommet fordi det var nettopp Siv Jensen som lot seg avbilde i et slikt kostyme – og viste det på Instagram? Det er ofte én regel for bestemte politikere, og en annen for andre.

Hva hadde skjedd om komikerne Nils Vogt og Øivind Blunck hadde kommet med sketsjen om samene Anti Stati og Fylkeshætta i dag? Eller om Herodes Falsk hadde relansert den sterkt berusede, samiske gourmetkokken Ante Valente?

Med dagens krenkelsestyranni ville det blitt ramaskrik. Det er sannelig godt de er et helt YouTube-søk unna. Ute av syne, ute av sinn.

Ha en krenkelsesfri lørdag.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken