Det grå gullet

DAB for de «unge»: Musikk på DAB-radioen og reklame på mobilen, «padda» eller på TV-en har ofte målgruppe mellom 15 og 40 år. Men hva med dem som er passert 40 år, funderer Fossen om i denne spalten.Illustrasjonsfoto

DAB for de «unge»: Musikk på DAB-radioen og reklame på mobilen, «padda» eller på TV-en har ofte målgruppe mellom 15 og 40 år. Men hva med dem som er passert 40 år, funderer Fossen om i denne spalten.Illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

«Alder er som å bestige et fjell, man blir nok litt andpusten – men en får mye bedre utsikt!». Mange yngre vil sikkert bestride det utsagnet, dem om det ...

DEL

LØRDAGSSPALTEN 

FM-nettet er nå stengt over det ganske land og DAB + har overtatt for de av oss som fortsatt hører på radio. Lytterskaren har riktig nok gått nedover de siste årene og selv ærverdige NRK har langt lavere lyttertall nå enn for noen år siden. Hva kan nå det komme av? Ja, ikke vet jeg, men det er jo lov å undres litt, og via det lage seg noen teorier om noen av årsakene. Jeg er ofte oppe ved sekstiden på morgenen og det andre jeg gjør er å sette på radioen. Der tordner det ut tung rockemusikk av høyttalerne. Stilen fortsetter utover hele formiddagen mens programledere «stikker innom» med noen korte meldinger mellom de mange musikkinnslagene.

Ofte tenker jeg: For det første ligger jo ungdommen å sover helt til de blir vekket for å rekke ei rask brødskive før sekken pakkes. For det andre er vel mange på skolevei? Hvorfor spiller da NRK P1 musikk stort sett for skoleungdommen, mens vi litt eldre sitter og hygger oss med egg og bacon, varm kaffe og grubler på hva dagen skal bringe?

Jeg har selvfølgelig kontaktet Buskerudsendinga med spørsmålet, og de svarer stort sett det samme hver gang: «Du er vel over seksti du, ikke sant»? «Jo» sier jeg, «men hvordan vet du det?». «Jo du skjønner» sier damen med litt lav stemme, «da er du nok ikke helt i målgruppen vår». «Videre er det slik» fortsatte hun som svarte meg på telefonen her en morgen: «Det er en i Oslo som bestemmer musikken og vi tror ikke lytterne makter å følge med på et verbalt innslag som varer over ett par minutter»! Den siste påstanden tviler jeg på om er helt riktig, og jeg mener helt klart at det er å undervurdere lytterne kraftig. Det skal en ikke gjøre spør du meg, men det er det jo ingen som spør meg om.

I trettiårene tilegner du deg kunnskap, i førti og femtiårene får du mer klokskap og i sekstiårene og oppover får du visdom. Mange vil nok bestride det utsagnet også, men dem om det også.

Ofte undrer det meg at reklamen på TV, på nettbrettet eller på «padda» stort sett er beregnet på folk mellom tjueto og trettiåtte. Er ikke vi litt voksne en interessant kjøpergruppe? Eller er det slik at vi på seksti pluss best liker å identifisere oss med de under førti og at det derfor kun lages reklame for den aldersgruppen? Ja rent bortsett fra reklame for Vita-pro for nattesøvnen og Ultra bind for urinveislekkasje.

Så tenker jeg litt igjen: Er det ikke vi godt voksne som har tid til å se på reklame, er det ikke vi som har tid til å handle? Det er jo vi som ofte har økonomi til å kjøpe de produktene produsentene ønsker å selge? Det er jo gruppen godt voksne som vokser raskt, pensjonerer seg tidligere og lever langt lenger enn noen gang tidligere. Dette må da bety at denne gruppen er en sterk kjøpergruppe som er interessant og bør «bearbeides» og tas hensyn til i langt sterkere grad enn det som gjøres i dag? Jeg tror at de produsentene som oppdager oss, altså «DET GRÅ GULLET» vil skåre meget godt på salgsstatistikkene. Vi må bli fortalt at vi er interessante, vi må få vite at vi blir sett og hørt og at vi blir verdsatt.

For «hundre år siden» var jeg på skole i England sammen med dem som mente å ha stor kunnskap om markedsføring. En av foredragsholderne presenterte en uendelig laaaaaang definisjon av hva salg og markedsføring egentlig var. Han prediket om ulike målgrupper, hvordan dette skulle defineres for å treffe folk, hvordan vi skulle lage en god reklamefilm og hvordan vi kunne selge flere produkter til enda flere forbrukere. Kort sagt: Hvordan treffe folk hjemme! Dette er vitenskap på høyt nivå sa «guruen» mens flere av oss elevene allerede hadde glippet med øynene og over lang tid gledet oss til hele forelesningen var over. Neste dag fikk vi i oppgave å analysere og å lage vår egen definisjon av markedsføring. Vi mente vår definisjon ble langt bedre: «Markedsføring er å sikte på hjertet, men å treffe lommeboka».

Hvorfor så enkelt? Jo, det er fordi vi mennesker styres cirka 97 prosent av følelser og ikke rasjonelle og fornuftige vurderinger. Hadde det vært tilfelle at rasjonelle analyser alltid lå til grunn, ja så hadde vi antakelig ventet til vi var trettiåtte med å gifte oss og vi hadde alle kjørt rundt i den meget fornuftige Skoda Octavia hybrid. Takk for året som nå ebber ut og riktig godt nytt år!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken