Med kampanjen som utelukkende skal gjennomføres på sosiale medier, ønsker kommunen målrettet å synliggjøre hvor flott det er å bo i Modum.
– I tiden fram til skiflygingsrennet i februar vil vi være sterkt til stede på sosiale medier med egenreklame for Modum, sier kommunikasjonsrådgiver Eivind Kopland.
Han forteller at de ved kun å bruke Facebook og YouTube, kan styre kampanjen direkte mot den målgruppen de ønsker å treffe.
I dette tilfellet, personer i alderen 25–50 år, bosatt på det sentrale Østlandet.
Starter opp med KORK
Modum kommune blir i kveld profilert på NRK1 i beste sendetid til hundretusenvis av TV- seere, gjennom NRKs store satsing, «Da KORK kom til Bygda».
- Effekten av dette ønsker vi å utnytte. Derfor starter vi s kampanjen på sosiale medier i morgen, søndag, for å ytterligere styrke omdømmet til kommunen vår, sier Kopland.
Det er laget 10–15 forskjellige filmer som skal spres på Facebook. Der snakker utvalgte moinger om hvor flott det er å bo og virke i Modum.
– Et av målene er at folk, etter å ha sett filmene, skal huske Modum som et godt sted å bo, sier Kopland.
Kampanjen vil ikke profilere turistdestinasjonene i kommunen, men kun ha fokus på innbyggernes og næringslivets egne erfaringer med det å bo og drive næring i Modum.
Først i landet
– Vi er den første kommunen i landet som gjennomfører en slik omdømmekampanje utelukkende på sosiale medier, så dette blir svært spennende, sier ordfører Terje Bråthen (Ap).
Han har stor tro på at kommunen på denne måten, positivt vil synliggjøre Modum overfor potensielle nye innbyggere.
– Siden ingen har prøvd dette før har vi i ikke fasiten på hvordan det vil gå, men et samlet formannskap synes dette er en mulighet til god omdømmebygging vi ikke kan la være uprøvd, sier Bråthen.
Omdømmekampanjen på Facebook og YouTube har et budsjett på 200 000 kroner.