Gå til sidens hovedinnhold

Avduket nye skulpturer

Artikkelen er over 9 år gammel

Kunstneren Tom Berre viste til Kittelsens triste sorti fra Lauvlia.

Kunstneren Tom Berre var selv til stede under sesongåpningen på Lauvlia i helgen, hvor han presenterte to nye skulpturer på uteområdet. Skulpturene fikk mye oppmerksomhet på åpningsdagen.

En av de mange som lot seg begeistre av de nye figurene på Lauvlia var Lilly Hoftun.

– Han ser meg rett inn i øynene, sier hun mens hun betrakter skulpturen av fillefransen som har bakgrunn i Kittelsens egen tegning “Gi meg en skilling i Guds navn”.

Berres skulptur har imidlertid tittelen “Kunstneren”. Berre fortalte at han under arbeidet med denne skulpturen kom til å lage den mer og mer som et sjelelig portrett av Kittelsen selv.

– Den ble et bilde på kunstnerens streben, der han kommer oss i møte mager og skoløs, sa han.

Viser Kittelsens sorti

Den andre skulpturen har også bakgrunn i Kittelsens egen tegning, av frosken i kjole og hvitt. Kittelsens tegning har tittelen “Har dyrene Sjæl?”.

Berre fortalte at han valgte akkurat denne tegningen fordi den står som et symbol på kapitalmakten. I Kittelsens egen situasjon ble den en ytterligere understrekning av den tragiske historien.

– Kapitalen ulastelig antrukket, innbydende smilende med sine lange fingre får fort fingeren i hva det skal være, sa Berre og viste til Kittelsens triste sorti fra Lauvlia da bankene var pågående og Lauvlia ikke stod til å redde. Det stod ikke om annet enn renter og avdrag på rundt 10 000 kroner.

– Derfor er det svært hyggelig at Sparebankstiftelsen har gjort det mulig for Theodor Kittelsen å flytte hjem til sitt kjære inspirasjonssted. Mitt håp er disse skulpturene skal gi de besøkende en følelse av kunstnerens nærvær, sa kunstneren og understreket samtidig at han med disse to skulpturene også har forsøkt å få fram drømmens verdi som Kittelsen på mange måter representerer.

Kittelsen og Jomfruland

Under søndagens sesongåpning på kunstnerhjemmet ble også sommerens øvrige utstilling presentert. Årets utstilling viser først og fremst Kittelsens tilknytning til hjemstedet hans på Kragerø, og ikke minst Jomfruland, øya som i Kittelsens verden var full av alver og mystikk.

I 1893 laget Kittelsen en serie akvareller med motiver fra Jomfuland, blant annet serien om svartedauden og Pesta og bildet av nøkken skal også ha blitt laget i denne tiden.

Årets utstilling har blitt til blant annet på grunn av godt interkommunalt samarbeid med Kragerø. Representanter fra Kittelsens fødested var på plass under åpningen, selv om de varslede tre dansende jomfruene av ulike årsaker ikke kunne komme.

En av dem som var til stede under åpningen var lyrikeren Ivar Gundersen fra Jomfruland som fortalte om sagn og myter fra denne øya ute i Kragerøskjærgården som har inspirert Kittelsen.

– Kittelsen hadde en fantastisk evne til å se naturen, sa han.