Ansett egen rv. 35-lobbyist

Hardere Lut: Geir Holen foreslår i denne kronikken at kommunene i Midtfylket, sammen med Ringerike ansetter en egen vei-lobbyist.                                                                                          ILLUSTRASJONSFOTO

Hardere Lut: Geir Holen foreslår i denne kronikken at kommunene i Midtfylket, sammen med Ringerike ansetter en egen vei-lobbyist. ILLUSTRASJONSFOTO

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det blir neppe ny vei Hokksund - Åmot - Hønefoss i overskuelig framtid. Er det på tide at kommunene ansetter egen profesjonell lobbyist?

Onsdag la regjeringen frem Nasjonal Transportplan (NTP) som viser hvilke veier, jernbane, havner og flyplasser Norge skal bruke penger på de neste 12 årene. For oss som håper på ny og bedre vei Hokksund - Hønefoss er det tilnærmet ingenting positivt å finne. 

LES OGSÅ: Det er mer enn illle

«Det er foretatt konseptvalgutredningfor rv 35 på strekningen Hokksund – Åmot – Jevnaker, der samfunnsmålet peker på at strekningen i 2040 vil være en alternativ transportrute nord for Oslo og vil styrke robuste bo- og arbeidsområder langs ruten.»

Dette er altså alt som står om Rv35 i NTP-en, og viser til et mulig mål i en seks år gammel rapport. Men det følger ingen penger med setningen. Rv35 er i realiteten helt ute av NTP, og innen 2040 har vi hatt seks stortingsvalg med nye politikere som kan prioritere helt andre ting. Foran i køen står en bråte rasutsatte smale veier som er underdimensjonert, stamveier som skriker etter modernisering og byområder som sårt trenger bedre transportløsninger.

Det finnes flust av interesseselskap som kjemper for samferdselsprosjekt landet rundt, oftest med kommuner og næringsliv som eiere. Hvorfor skal ikke våre fem kommuner kjempe i samme liga som de andre? Er det ikke litt naivt å tro bare man går tjenestevei så ordner alt seg?

LES OGSÅ: Første grønne lys for nye Rv 35

Øvre Eiker, Modum, Sigdal, Krødsherad og Ringerike kommuner bør i fellesskap opprette et selskap som skal jobbe for bygging av høykvalitetsvei Hokksund - Modum - Hønefoss som en del av Ring 4 rundt Oslo. Ansett en profesjonell person med solid nettverk og kunnskap om politiske prosesser på nasjonalt nivå. Som på heltid kan skape blest, engasjement og forståelse hvorfor Rv35 er viktig som en del av ring 4 for å redusere gjennomgangstrafikken i Oslo, for å binde stamveiene øst-vest sammen med E6 oppover Gudbrandsdalen og videre nordover. Som kan bidra til at regionale og nasjonale partier prioriterer rv35 til neste NTP om fire år. Som får med NHO, LO, transportnæringen og andre organisasjoner til å fortelle om nytten og prioritere veien når de sender sine innspill til NTP lenge før innholdet bestemmes. Som følger hele prosessen til Stortinget har vedtatt bevilgning av pengene.

LES OGSÅ: Får neppe ny vei - vil ha ferje på fjorden

Samferdselslobby er omtrent eget yrke. Selv om du er rørlegger betyr ikke det at du også er elektriker, selv om begge er håndverkere. Selv om du er lokalpolitiker som skal håndtere barnehager, eldreomsorg og budsjett betyr ikke det at man er like godt egnet til samferdselslobbyisme. Det er Rv35s skjebne et bevis for.

Og hvor er mulighetsstudien som viser hva veien vil bety for lokalt, regionalt og nasjonalt næringsliv, for tilflytting, større jobbmarkeder, mindre trafikk i Oslo og andre ringvirkninger for samfunnet. Den rapporten som skal skape entusiasme og forståelse av hvorfor dette er viktig.

Modum har enestående veibyggingskunnskap i bygda få andre kommuner kan vise til. Kan noen av landets fremste veiutbyggere, Hæhre, bidra med kunnskap om hvor og hvordan veien bør bygges rimeligst mulig? Desto dyrere, desto mindre sannsynlighet for å bli prioritert.

Køen av samferdselstiltak som venter på NTP-penger er lang. Vi har ikke råd til alt, selv ikke med samferdselsminister fra FrP. Rikspolitikerne må prioritere hardt.

LES OGSÅ: – Må snakke om oss selv, ikke om Oslo

De beste intensjoner fra lokale folkevalgte i alle partifarger hjelper åpenbart ikke. Det er realiteten. Dette kan være muligheten til å tenke nytt. Det er kun fire år til neste NTP kommer, noe som er meget kort tid. Kanskje det er på tide å kjempe veikampen annerledes?

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken