Gå til sidens hovedinnhold

I dag løftes denne giganten tilbake på lasteplanet

En 38 tonn tung pakkmaskin sørger for at en mindre humpete togtur venter passasjerene på Krøderbanen denne sommeren.

For abonnenter

Etter flere år med arbeid er Krøderbanen snart klar for sesongåpning. I år skal det kjøres tog helt fra Krøderen til Snarum, og de siste dagene har en 38 tonn tung pakkmaskin sørget for at skinnegangen mellom Kløftefoss og Snarum blir bedre enn nær sagt noen gang.

– Pakkmaskinen løfter sporet dit det skal ligge for å være jevnt, også komprimerer den ballasten under svillene, i vårt tilfelle grus, slik at sporet blir liggende der. Dette vil gi en helt annen kjørekomfort enn tidligere, forklarer banemester Jan-Erland Asbjørnhus ved Krøderbanen.

Én ukes jobb

Arbeidet startet midt i uke 22 og var ferdig tirsdag. Nå skal pakkmaskinen lastes tilbake på tilhenger og kjøres hjem til Sverige, hvor den kommer fra.

– Arbeidet som har blitt gjort er egentlig rutinevedlikehold som bør gjøres et sted mellom hvert år og hvert tidende år, avhengig av trafikkbelastning, grunnforhold og annet, forklarer Asbjørnhus.

Dette er en type arbeid det er lenge siden har blitt gjort på Krøderbanen, noe togpassasjerene vil merke.

– Det vil oppleves som en enorm forbedring på kjørekomforten, ved at det humper og rister mindre. Skinnegangen blir enkelt sagt jevnere, og så bra som den er nå har den neppe vært siden det var passasjertrafikk her.

Les også

Stor giv på Krøderbanen – damptog på skinnene i sommer

Vikersund neste år?

Neste år er Krøderbanen 150 år. 28. november 1872 åpnet nemlig banen – den gang med smalspor. I 1909 ble den bygget om til normalspor, som den fortsatt har i dag.

I 1958 ble persontrafikken på banen lagt ned, mens det gikk gods på Krøderbanen helt fram til 1985.

Målet, og håpet, er at skinnegangen helt til Vikersund skal være ferdig oppgradert med nye sviller og pakking, slik at det blir mulig å kjøre tog på hele strekningen i jubileumsåret.

– Vi jobber mot dette, men kan ikke love noe før vi ser hvor mye jobb det er. Per i dag har vi skiftet sviller til Gundhus, litt nedenfor Snarum og har igjen cirka en mil til Vikersund, sier banemesteren.

Visste du forresten at Krøderbanen en gang sørget for at passasjerene på Bergensbanen kom seg hele veien fra byen mellom de sju fjell til hovedstaden? Strekningen Voss-Gulsvik ble nemlig tatt i bruk i juni 1908, men videre gikk det ikke spor til Hønefoss og Oslo. Dermed måtte togpassasjerene sette seg på båt over Krøderen og fra Krøderen stasjon var det igjen tog til Vikersund og Randsfjordbanen.

Kommentarer til denne saken