Dette møtte Alf Roald (37) og hans høygravide kone etter brøytingen: – Det tok en time å komme gjennom den komprimerte snøen

Denne snøhaugen møtte Alf Roald Frost Aspelund og konen da de skulle reise hjem fra hytten sin ved Skalvatnet på Herjangsfjellet søndag.

Denne snøhaugen møtte Alf Roald Frost Aspelund og konen da de skulle reise hjem fra hytten sin ved Skalvatnet på Herjangsfjellet søndag. Foto:

Alf Roald Frost Aspelund måtte søndag måke seg selv ut da brøytebilen hadde sperret hele veien med en stor snøhaug.

DEL

(Laagendalsposten) FREMOVER: Da Alf Roald Frost Aspelund og hans høygravide kone skulle reise hjem fra hytten sin ved Skallvatnet på Herjangsfjelet søndag, møtte de synet av at bilen var hel innesperret av snø etter brøyting.

– Jeg måtte måke meg gjennom for hånd. Det tok en hel time å komme seg gjennom den komprimerte snøen. Jeg hadde ikke noe annet valg da jeg ikke fikk svar tilbake om når snøen skulle brøytes vekk, sier hytteeier Alf Roald Frost Aspelund til Fremover.

Høygravid kone

Ifølge Aspelund skal brøytebilen som ryddet snø på E10 over Herjangsfjellet, ha tatt med seg all snøen fra E10 og sperret inne bilen på gamle E6 som står parallelt med hovedveien på E10.

– Kona mi er høygravid, og det er jo en av grunnene til at jeg lurer på om vi kan dra til hytta i det hele tatt i påsken nå. Skulle en hytte brenne, er det ikke nubbesjanse for brannbilen å komme forbi, sier han.

Hytteeieren sier han kontaktet Vegtrafikksentralen som skulle se på saken.

– Dette har aldri vært noe problem før, og vi som har hytter i området har alltid parkert her. Brøytemannskapet skal også på magisk vis ha klart å komme seg forbi og brøyte på lørdag, sier Aspelund.

– Jeg lurer på hvordan Vegtrafikksentralen kan opptre på en slik måte uten å gi svar. Eldre mennesker hadde ikke kommet seg gjennom den store snøhaugen som meg.

– Ekstremt vær

Roy Arnt Erlandsen i Svevia Ofoten bekrefter at beskjeden om den innesperrede bilen kom inn til Svevias brøytemannskap søndag, men hevder at Vegtrafikksentralen har rotet med noen nummer og derfor ikke ringt opp Aspelund om veien. Ifølge ham har ikke selskapet hatt kapasitet til å prioritere brøyting i Herjangsfjellet.

– Han som tok brøyterunden søndag sier det ikke lot seg gjøre på grunn av været og mye å rydde opp. Under slike værforhold må man regne med å kanskje ta spaden fatt selv, sier Erlandsen.

Erlandsen legger også til at det ifølge brøytemannskapet heller ikke skal være lov å stå parkert der Aspelund har stått, og at det derfor heller ikke var mulig for brøytebilen å komme seg forbi.

Ifølge hytteeierne og byggeleder Jan Lind i Statens vegvesen skal det derimot ha vært tillatt å parkere på denne veien i 20 år. Byggeleder Jan Lind sier at det skal være lov å parkere på venstre side av veien.

– Dette er et litt tveegget sverd. Vi har tidligere måttet be folk som har parkert der om å flytte seg for å få brøytet veien, men her skulle det nok vært brøytet bedre. I dette tilfellet kunne entreprenøren også ha samarbeidet med bileieren for å få det til, sier Lind.

– Kan ikke være overalt

På spørsmål om ikke den store snøhaugen skulle blitt fjernet uansett, svarer prosjektleder Erlandsen i brøyteselskapet Svevia at brøytebilene ikke har rukket over alle områdene på grunn av været.

– Det har vært dårlig vær i hele helga, men vi har måttet prioritere Gratangsfjellet og Bjørnfjell. Der holder vi ennå på å brøyte, og det kjøres kolonne fordi det er for smalt. Når det er så ekstremt vær som det var i helgen, kan ikke den samme maskinen være flere steder samtidig, sier Erlandsen.

Mandags morgen reagerte også hytteeier Tor Ingor Normo på at det ikke var mulig å parkere på samme vei uten å stanse trafikken. Dette på grunn av svært høye brøytekanter på begge sider av veien.

– Vi har parkert her i 20 år, men brøytemannskapet har alltid kommet seg forbi. Sjåføren av brøytebilen burde heller ikke ha problemer med å se at en bil står parkert oppover veien til høyre, sier han til Fremover tirsdag.

Når Fremover spør hvorfor ikke Svevia ryddet veien raskere, svarer Erlandsen:

– Det er klart at med det samme det begynner å snø, klarer vi ikke ta hele veien i første runde. Og da begynner en alltid på midten av veien og må ta resten av veien i flere runder. Når det er slikt ekstremt vær, kan ikke den samme maskinen være flere steder.

Artikkeltags