Vil erobre verden

Pakket og klar: Hans Kristian Torgersen ser mulighet til å vokse i mange markeder og land – HTS satser blant annet på hjelmer, stellevesker, stoler, takbokser, briller og elektriske postbiler.

Pakket og klar: Hans Kristian Torgersen ser mulighet til å vokse i mange markeder og land – HTS satser blant annet på hjelmer, stellevesker, stoler, takbokser, briller og elektriske postbiler.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Hans Kristian Torgersen sluttet på skolen etter niende klasse. I dag leder han et konsern som omsetter for 680 millioner kroner.

DEL

Torgersens konsern HTS har riktignok sitt hovedbøle på Sundvollhovet på Krøderen, men de har kunder, avdelinger og produksjonsanlegg over store deler av verden.

Aller mest kjent er de for sine bakovervendte bilseter for barn. Men selskapet har en rekke andre bein å stå på – og det gror stadig ut nye bein.

– Det er kjempegøy for tiden. Jeg har store forventninger til de neste årenes utvikling, sier konsernsjefen, som har dysleksi og sluttet på skolen etter ni års skolegang. Allikevel leder han i dag et konsern som omsetter for 680 millioner kroner i året.

– Jeg har altså ingen akademisk bakgrunn. Det preger meg sikkert, men jeg tror ikke det har vært noen stor ulempe, sier han.

Realfag har han alltid hatt lett for, og i voksen alder tok han markedsutdannelse på kveldstid. Han synes det er litt stusslig at alle i dag skal presses inn i den samme formen.

– Vi blir jo helt like alle sammen, sier han.

Oppkjøp

Torgersen har ingen tro på å lene seg tilbake og være fornøyd med tingenes tilstand.

Han rykker i seletøyet og vil videre.

I 2014 har HTS kjøpt opp et lite dansk firma som lager blant annet stellevesker – Ida Ising. Dette er nå blitt til en avdeling i København som skal utvikle ammeputer, soveposer, ullklær og andre tekstilbaserte produkter til barn.

– Ida ringte oss i september. Vi ble enige i løpet av 14 dager. Når det er noe vi har lyst til å gjøre, har vi korte beslutningsveier.

Dette er ikke eneste oppkjøpet HTS har gjort.

Tyske Toplook, som produserer brilleinnfatninger, er også innlemmet i folden og skal gå i tospann med Swiss Eye, som har spesialisert seg på solbriller med styrke i glassene.

Etikk under press

Noe av årsaken til at disse mindre selskapene har søkt seg inn under HTS' vinger, er at det er tøft å være liten i en stadig mer hardbarket forretningsverden.

– Det er et økende press. For eksempel er det flere nå enn før som stjeler varemerker, plagierer produkter og lager etterligninger.

HTS har økonomiske muskler til å møte dette, mens mindre aktører lett blir overkjørt. Hvert år bruker de tre millioner kroner på rettigheter. Ytterligere to millioner brukes på advokater.

David mot Goliat

Takbokser til bil er et annet produkt som Hans Kristian Torgersen har store planer for neste år. Da skal han ut og briske seg mot Goliat – det vil si den svenske takbokskjempen Thule.

Thule omsetter for seks-sju milliarder, mens HTS' Packline ligger på rundt 50 millioner.

– I det selskapet blir vi David. Men da vi presenterte den ene nye Packline-boksen vår på messe i Tyskland, hadde vi Thules representanter nesten oppi boksen. Etterpå fikk de kjeft av sjefen for at de ikke hadde kommet på samme idé, humrer Torgersen.

Bilfabrikk og nye seter

De elektriske postbilene som HTS produserer har vært gjennom en kostbar fase med mange utbedringer, men Torgersen har tro på at de vil få betalt for investeringene de neste par årene. Rundt 30 land snuser på bilene.

Postvesenet i New Zealand har bestilt «en hel haug».

– I dag produseres de ved vårt eget anlegg i Sarpsborg, der vi haren kapasitet på opptil 1500 enheter, men blir suksessen stor vil vi vurdere å bygge bilen også i utlandet.

Også barnesetene til bil er i vinden, og de eksporteres til stadig nye land. Ute i Europa har ikke bakovervendte seter vært normen, men dette er nå i endring, med nye standarder.

– Vi har vært en pådriver for dette i Norge, og nå opplever vi at vi blir lyttet til også ute.

I Kina har HTS dessuten en egen fabrikk som nå er utvidet med 4 000 kvadratmeter.

Totalt måler den formidable 18 200 kvadrat og har 330 ansatte.

Framtiden for HTS ser lys ut, men det gjør seg ikke selv. Sjefen må hele tiden være sulten på nye erobringer.

– Hva er den største tilfredsstillelsen for deg?

– Det er å se at det vi lager er til nytte for kundene. Ikke minst når barn overlever kollisjoner som det egentlig ikke skulle være mulig å overleve.

HTS-selskapene
Hamax - produserer kjelker, sykkelseter og hjelmerEtto - utvikler hjelmer og tilbehørBeSafe - barneseterVoksi - sove- og reiseposerPackline - takbokserSwisseye - sportsbrillerHTS SetetrekkLoyds - el-biler, bildeler

Artikkeltags